مقایسه ارتعاشات عرضی و پیچشی جعبه‌دنده یک مرحله‌ای در تشخیص عیب ترک در سرعت‌های مختلف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

2 دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده

عیب­ یابی جعبه­ دنده ­ها به کمک ارتعاشات از رایج­ترین روش­های مورد استفاده در صنعت است که این امر با تحلیل سیگنال­های اندازه­گیری شده از دو روش عرضی و پیچشی صورت می­گیرد. هدف این پژوهش تحلیل حوزه زمان و فرکانس سیگنال ارتعاش پیچشی در مقایسه با سیگنال ارتعاش عرضی حاصل از جعبه ­دنده در سرعت­های مختلف است و به دنبال آن مشخص کردن مزیت سیگنال ارتعاش پیچشی برای تشخیص عیوب موضعی جعبه ­دنده­ای که در سرعت‌های مختلف کار می­کند، است. به همین منظور، در پژوهش حاضر سفتی درگیری متغیر با زمان جفت چرخ­دنده مورد استفاده در معادلات دینامیکی به روش انرژی پتانسیل برای دندانه سالم و معیوب استخراج شده است. سپس معادلات دینامیکی سیستم به روش پارامتر فشرده استخراج شده و با استفاده از آنها سیگنال­های ارتعاش عرضی و پیچشی جعبه­دنده شبیه ­سازی شده است. در ادامه پاسخ ارتعاش حاصل از حل معادلات برای سرعت­های مختلف در حوزه زمان و فرکانس مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که دامنه­ی اجزای فرکانسی شامل فرکانس درگیری و باند­های جانبی سیگنال ارتعاش عرضی به سرعت کارکرد جعبه ­دنده وابستگی زیاد دارد. به‌طوری­که با تغییر سرعت، دامنه ارتعاش عرضی تغییر می­کند ولی برای سیگنال ارتعاش پیچشی با تغییر سرعت، دامنه ارتعاش تغییرات کمی دارد. این مسئله در فرایند تشخیص عیب اهمیت پیدا می­کند. به‌طوری­که با استفاده از سیگنال ارتعاش پیچشی، می­توان رشد عیب را در سرعت­های مختلف سیستم بهتر از سیگنال ارتعاش عرضی بررسی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of transverse and torsional vibrations of a one-stage gearbox in fault diagnosis of crack defects in different speeds

نویسندگان [English]

  • Alireza Gholami Jalal Abad 1
  • Ahmad Zolfaghari 1
  • Ali Loghmani 2
1 Department of Mechanical Engineering, Isfahan University of Technology
2 Department of Mechanical Engineering, Isfahan University of Technology
چکیده [English]

Fault Diagnosis of gearboxes using vibrations is one of the most common methods in industry, which is performed by measuring and analyzing the transverse or torsional signals. The purpose of this research is to analyze the torsional vibration signals in time and frequency domain in comparison with the transverse vibration signals at different speeds, and then to determine the advantage of the torsional vibration signals for detecting the crack defect of the gearbox. To this end, the time-varying mesh stiffness of the gear pair has been extracted using the potential energy method for healthy and defective teeth. Then, the dynamic equations of the system are derived by the lumped parameter method and the transverse and torsional vibration signals of the gearbox are obtained. In the following, the vibration signals at different speeds has been analyzed in the time and frequency domain. The results show that the amplitude of frequency components, including mesh frequency and side bands, in the transverse vibration signal, is highly dependent on the working speed of the gearbox. However, by speed change, the torsional vibration signal, the vibration amplitudes at the mentioned components have little changes. This issue becomes important in the fault diagnosis process. Therefore, by using the torsional vibration signal, it is possible to survey the defect growth at different speeds (specially low speeds) of the system better than the transverse vibration signal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gearbox
  • Fault diagnosis
  • Transverse vibration
  • Torsional vibration
  • Signal processing
[1] Feng, Zhipeng, and Ming J. Zuo, "Fault diagnosis of planetary gearboxes via torsional vibration signal analysis", Mechanical Systems and Signal Processing, 2013, Vol.36, no.2, pp.401-421.
[2] Chen, Xiaowang, and Zhipeng Feng. "Time-frequency analysis of torsional vibration signals in resonance region for planetary gearbox fault diagnosis under variable speed conditions." IEEE Access 5 (2017): 21918-21926.
[3] Xue, Song, and Ian Howard, "Torsional vibration signal analysis as a diagnostic tool for planetary gear fault detection", Mechanical Systems and Signal Processing, 2018, Vol.100, pp.706-728.
[4] Randall, Robert Bond, Vibration-based condition monitoring: industrial, automotive and aerospace applications, John Wiley & Sons, 2021.
[5] Doğan, Oğuz, and Fatih Karpat, "Crack detection for spur gears with asymmetric teeth based on the dynamic transmission error", Mechanism and Machine Theory, 2019, Vol.133, pp.417-431.
[6] Parey, A., Mohamed El Badaoui, François Guillet, and N. Tandon, "Dynamic modelling of spur gear pair and application of empirical mode decomposition-based statistical analysis for early detection of localized tooth defect", Journal of sound and vibration, 2006, Vol.294, no.3, pp.547-561.
[7] Wu, Siyan, Ming J. Zuo, and Anand Parey, "Simulation of spur gear dynamics and estimation of fault growth", Journal of Sound and Vibration, 2008, Vol.317, no.3-5, pp.608-624.
[8] Mohammed, Omar D., Matti Rantatalo, and Jan-Olov Aidanpää, "Dynamic modelling of a one-stage spur gear system and vibration-based tooth crack detection analysis", Mechanical Systems and Signal Processing, 2015, Vol.54, pp.293-305.
[9] Zhao, Yulai, Yang Liu, Xicheng Xin, Shuanghe Yu, Hui Ma, and Qingkai Han, "Dynamic modelling considering nonlinear factors of coupled spur gear system and its experimental research", IEEE Access, 2020, Vol.8, pp.84971-84980.
[10] Liang, Xihui, Ming J. Zuo, and Zhipeng Feng, "Dynamic modeling of gearbox faults: A review", Mechanical Systems and Signal Processing, 2018, Vol.98, pp.852-876.
[11] Yang, D. C. H., and J. Y. Lin, "Hertzian damping, tooth friction and bending elasticity in gear impact dynamics", 1987, pp.189-196.
[12] Tian, Xinhao, Ming J. Zuo, and Ken R. Fyfe, "Analysis of the vibration response of a gearbox with gear tooth faults", In ASME international mechanical engineering congress and exposition, 2004, Vol.47063, pp.785-793.
[13] Sainsot and, P., Philippe Velex, and Olivier Duverger, "Contribution of gear body to tooth deflections—a new bidimensional analytical formula", J. Mech. Des. 2004, Vol.126, no.4, pp.748-752.
[14] Sainsot and, P., Philippe Velex, and Olivier Duverger, "Contribution of gear body to tooth deflections—a new bidimensional analytical formula", J. Mech. Des., 2004, Vol.126, no.4, pp.748-752.
[15] Liang, Xihui, Ming J. Zuo, and Mohammad R. Hoseini, "Vibration signal modeling of a planetary gear set for tooth crack detection", Engineering Failure Analysis, 2015, Vol.48, pp.185-200.
[16] Ma, Hui, Xu Pang, Ranjiao Feng, Rongze Song, and Bangchun Wen, "Fault features analysis of cracked gear considering the effects of the extended tooth contact", Engineering Failure Analysis, 2015, Vol.48, pp.105-120.