• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله صوت و ارتعاش
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
شماره شماره 10
شماره شماره 9
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
کرامت سیاوش, نعمت, نجفی, غلامحسن, حسن بیگی, سید رضا, قبادیان, برات. (1395). تحلیل فرکانسی اثر مخلوط سوخت‌های دیزل و بیودیزل بر صدای یک موتور تک سیلندر دیزلی. مجله صوت و ارتعاش, 5(9), 13-22.
نعمت کرامت سیاوش; غلامحسن نجفی; سید رضا حسن بیگی; برات قبادیان. "تحلیل فرکانسی اثر مخلوط سوخت‌های دیزل و بیودیزل بر صدای یک موتور تک سیلندر دیزلی". مجله صوت و ارتعاش, 5, 9, 1395, 13-22.
کرامت سیاوش, نعمت, نجفی, غلامحسن, حسن بیگی, سید رضا, قبادیان, برات. (1395). 'تحلیل فرکانسی اثر مخلوط سوخت‌های دیزل و بیودیزل بر صدای یک موتور تک سیلندر دیزلی', مجله صوت و ارتعاش, 5(9), pp. 13-22.
کرامت سیاوش, نعمت, نجفی, غلامحسن, حسن بیگی, سید رضا, قبادیان, برات. تحلیل فرکانسی اثر مخلوط سوخت‌های دیزل و بیودیزل بر صدای یک موتور تک سیلندر دیزلی. مجله صوت و ارتعاش, 1395; 5(9): 13-22.

تحلیل فرکانسی اثر مخلوط سوخت‌های دیزل و بیودیزل بر صدای یک موتور تک سیلندر دیزلی

مقاله 2، دوره 5، شماره 9، بهار و تابستان 1395، صفحه 13-22  XML اصل مقاله (3058 K)
نوع مقاله: مقاله علمی- ترویجی
نویسندگان
نعمت کرامت سیاوش1؛ غلامحسن نجفی 2؛ سید رضا حسن بیگی3؛ برات قبادیان4
1دانشگاه تربیت مدرس
2دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
3دانشیار دانشگاه تهران
4استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
بیودیزل سوختی است که از پسماند‌های روغنی محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و یا بصورت محصول اصلی دانه‌های روغنی مثل کرچک تهیه می‌گردد. نوع سوخت تاثیر مستقیم بر پدیده احتراق موتورهای احتراق تراکمی (IC) دارد. یکی از مهم‌ترین پارامترهای کیفی کارکرد موتور که در اثر نوع سوخت تغییر می‌کند، صدای موتور می‌باشد. تحقیق حاضر جهت بررسی تاثیر سوخت بیودیزل بر روی صدای موتور انجام گرفت. صدای موتور تک سیلندر دیزلی با استفاده از هفت مخلوط متفاوت سوخت گازوئیل و بیودیزل اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که فرکانس غالب صدای موتور Hz 315 و با منشا احتراق و ساختار اگزوز می-باشد. در این فرکانس تراز فشار صدای موتور با سوخت B10، 23 % کمتر از سوخت B30 (مخلوط 30 درصد بیودیزل و 70 درصد سوخت گازوئیل) بود. کمترین صدای تولیدی موتور در مخلوط سوخت B10، و بیشترین صدای تولیدی در B30 اتفاق می‌افتد.
کلیدواژه‌ها
بیودیزل؛ تحلیل فرکانسی؛ تراز فشار صدا؛ صدای موتور دیزل
موضوعات
پایش وضعیت ارتعاش و صوت
مراجع
[1] Dewangan, K. N., G. V. Kumar, V. K. Tewari. “Noise characteristics of trctors and health effect on farmer.” Department of Agricultural Engineering, North Eastern Regional Institute of Science. 2005.

[2] Hong, Zh. J., H. Bing. “Analysis of engine front noise using sound intensity techniques.” Mechanical Systems and Signal Processing 19و 2005, pp. 213-221.

[3] Hassan-Beigi, S. R. “Investigation and Analysis of Power Tiller Noise”, PhD Thesis, TMU, Tehran, Iran, 2003.

[4] Guangpu, L., B. Shihua, P. Hongxia. “Analysis of Noise Characteristics for Diesel Engine.” 1-4244-0529-7/06 IEEE. 2006.

[5] Hassan-Beigi, S. R., B. Ghobadian. “Noise attenuation characteristics of different road surfaces during power tiller transport". Agricultural Engineering International, 2005.

[6] Pruvost, L., Q. Leclere, E. Parizet. “Diesel engine combustion and mechanical noise separation using an improved spectrofilter.” Mechanical Systems and Signal Processing 23(7), 2009, pp. 2072-2087.

[7] Yoshida, T., R. Miyamoto, M. Takada, K. Suzuki. “Adaptive noise canceller”, Google Patents. 1995.

[8] Bhattacharya, M., B. Ghobadian, S. C. Jain, N. Singh, P. S. Mehta. “An estimation of combustion and mechanical noise components of a small DI diesel”, Proceeding of the National Symposium on Acoustics, Madras, India, 1992.

[9] Taghizade, A. “Parametric Investigation of Vibration Signals for MF 399 Tractor Using Diesel and Biodiesel Fuels.” PhD thesis. TMU, Tehran, Iran, 2012.

[10] Albarbara, A., F. Gub, A. D. Ball. “Diesel engine fuel injection monitoring using acoustic measurements and independent component analysis.” Measurement 43, 2010, pp. 1376-1386.

[11] Anyu, C., J. Jide, D., Xiliang, Z. Andzhongkui. “Transient Sound Visualization and Application to Analysis of Engine Acoustic Characteristics by Continuous Wavelet Transform”, Third International Conference on Measuring Technology and Mechatronics Automation, IEEE 978-0-7695-4296-6/11. 2011.

[12] Giakoumis, E. G., A. M. Dimaratos, C. D. Rakopoulos. “Experimental study of combustion noise radiation during transient turbocharged diesel engine operation.” Energy 36, 2011.

[13] Rakopoulos, C. D., A. M., Dimaratos, E. G. Giakoumis. “Study of turbocharged diesel engine operation, pollutant emissions and combustion noise radiation during starting with bio-diesel or n-butanol diesel fuel blends.” Applied Energy 88, 2011, pp. 3905-3916.

[14] Rossing, T. D., Springer Handbook of Acoustics, Springer, 1st edition, 2007.

[15] Anonymous. “Operator ear sound level measurement procedure for small engine powered equipment.” SAE J1174. 1985.

[16] Anonymous. “Acoustics: Tractors and machinery for engineering and forestry.” Measurement of noise at operator’s position, ISO 5131, 1996.

[17] Anonymous. “National stationary exhaust noise test procedures for in-service motor vehicles”, National transport commission on behalf of the land transport environment committee, 2006.

[18] Suggs, C. “Noise characteristics of field equipment.” American Society of Agricultural Engineers, 1987.

[19] Harrison, M. “Vehicle Refinement Controlling Noise and Vibration in Road Vehicles.” SAE International press, 1st edition, 2004.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 670
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.