%0 Journal Article %T اثر پذیری وضوح گفتار از تغییرات طول و عرض کلاس های درس با حجم فضایی مشابه %J مجله علمی صوت و ارتعاش %I انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران %Z 2383-1839 %A نبوتی فومنی, سید آرش %A مظفر, فرهنگ %A مرتضایی, سید رضا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 9 %N 17 %P 91-102 %! اثر پذیری وضوح گفتار از تغییرات طول و عرض کلاس های درس با حجم فضایی مشابه %K شاخص تراگسیل گفتار %K کلاس درس %K ابعاد فضایی %K شبیه‌سازی صوتی %K ادئون %R %X تعامل میان دانش‌آموز و معلم و به تبع آن عملکرد آموزشی در کلاس درس به میزان قابل توجهی تحت تأثیر وضوح گفتار معلم توسط دانش‌آموز است. با توجه به تأثیرپذیری شاخص تراگسیل گفتار[i] از شرایط کالبدی فضا در کنار عوامل انسانی، می‌توان انتظار داشت که ایجاد شرایط محیطی مطلوب در این فضاها به منظور ایجاد شرایط آکوستیکی مناسب، موجب بهبود سنجه‌های کمّی مرتبط با وضوح گفتار و در نتیجه ارتقا عملکرد فضاهای آموزشی گردد. در مطالعات پیشین اغلب توجه محققین معطوف به تراز نوفه زمینه به عنوان یک عامل بیرونی و یا کاربرد مواد عایق و جاذب صوت در دیوارها و یا سطوح داخلی بوده و به تأثیر تغییرات طول و عرض فضاها در شرایط حجمی یکسان که دارای زمان واخنش[ii] برابر  از نظر محاسباتی هستند، کمتر پرداخته شده است. بنابراین، اثرپذیری وضوح گفتار شنوندگان، با شرایط و موقعیت قرارگیری یکسان نسبت به منبع صدا در فضاهایی با طول و عرض متفاوت ولی با مساحت و حجم یکسان، هدف این مقاله است. در تحقیق حاضر تلاش گردیده با رویکردی توصیفی-تحلیلی از طریق شبیه‌سازی با نرم‌افزار ادئون[iii] جهت تولید داده لازم برای آزمون‌های آماری و به ویژه آزمون همبستگی به منظور بررسی اثرپذیری مقادیر شاخص تراگسیل گفتار نقاط گیرنده ثابت در فضاهایی با طول و عرض مختلف پرداخته شود. طبق یافته‌های حاصل از آزمون‌های آماری مشخص گردید که افزایش طول و همچنین افزایش فاصله بین محل گیرنده و سطوح جانبی، در فضاهای با مساحت و حجم یکسان موجب کاهش مقادیر شاخص تراگسیل گفتار شدند. [i]. Speech Transmission Index(STI) [ii]. Reverberation [iii]. ODEON %U https://jvs.isav.ir/article_45694_be986f2167de2a9b747fcef674db169f.pdf