%0 Journal Article %T ارزیابی شرایط آکوستیکی کلاس‌های درس با روش ارزیابی پس از بهره‌برداری %J مجله علمی صوت و ارتعاش %I انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران %Z 2383-1839 %A شرافت, مریم السادات %A تابان, محسن %A دیده بان, محمد %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 7 %N 13 %P 23-32 %! ارزیابی شرایط آکوستیکی کلاس‌های درس با روش ارزیابی پس از بهره‌برداری %K کیفیت محیط داخلی %K ارزیابی پس از بهره‌برداری %K ارزیابی شرایط آکوستیکی %K شرایط فیزیکی کلاس درس %R %X فضاهای آموزشی نقش اساسی در رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی یک کشور دارند؛ از این‌رو شناخت و بررسی کیفیت این فضاها بسیار حائز اهمیت است. سنجش کیفیت این فضاها مستلزم توجه جدی به مرحله‌ی ارزیابی به عنوان جزئی مهم از فرایند طراحی و بهره­برداری ساختمان‌ها است. ارزیابی پس از بهره‌برداری[i]، فرایند ارزیابی ساختمان‌ها با شیوه‌ای نظام‌مند و دقیق است و زمانی انجام می‌شود که مدتی از ساخت و بهره‌برداری ساختمان‌ها گذشته است. زمینه‌های مختلف عملکرد یک ساختمان می‌توانند از موضوعات مورد بررسی در ارزیابی پس از بهره‌برداری باشند. کیفیت محیط داخلی دربرگیرنده چهار عامل کیفیت نور، دما، صوت و هوا است. در این پژوهش، به‌منظور ارزیابی کیفیت محیط داخلی کلاس‌های آموزشی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، ابتدا نظر کاربران در مورد کیفیت این فضاها از طریق نظرسنجی مورد پرسش قرار گرفت. طبق نتایج پرسشنامه، بیشترین میزان نارضایتی کاربران مربوط به کیفیت آکوستیکی محیط بود. در مرحله بعد برای بررسی درستی این نتیجه، نوفه زمینه با استفاده از دستگاه صدا‌سنج اندازه‌گیری شد. نتیجه حاصل از ارزیابی، نظر کاربران مبنی بر پایین بودن کیفیت آکوستیکی محیط را تأیید می‌کرد. نتیجه ارزیابی این ساختمان به عنوان نمونه‌ای از ساختمان‌های آموزشی رایج در ایران، بیانگر احتمال وجود مشکلات جدی در این زمینه و اهمیت پرداختن به پژوهش‌های بیشتر برای رفع مشکلات موجود است. [i]. Post Occupancy Evaluation (POE) %U https://jvs.isav.ir/article_32709_185f40e68a2afff84a8a90dbce964d1a.pdf