%0 Journal Article %T بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه طراحی سیستم دیسک و پره %J مجله علمی صوت و ارتعاش %I انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران %Z 2383-1839 %A رئیسی استبرق, احسان %A ضیایی راد, سعید %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 4 %N 8 %P 25-38 %! بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه طراحی سیستم دیسک و پره %K دیسک و پره %K سیستم میزان %K سیستم نامیزان %K نامیزانی عمدی %K مشکلات طراحی %R %X سیستم دیسک و پره نوعی سیستم دینامیکی قوی است که ارتعاشات زیادی را تحمل می‌کند. این سیستم در مجموعه‌های گوناگونی چون پمپ‌ها، فن‌ها، موتورهای جت و هواپیما، کشتی و توربین‌های گاز و بخار کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله تاریخچة مدلسازی، شبیه‌سازی و تحلیل ارتعاشات سیستم دیسک و پره با تأکید بر پیشرفت‌های انجام‌شده در دهة گذشته، که سبب پیش‌بینی بهتر و درک ماکزیمم پاسخ سیستم دیسک و پره نامیزان می‌شود، بررسی شده است. برای این منظور نخست دربارة ارتعاشات سیستم‌های میزان و نامیزان بحث و چندین مدل استفاده‌شده در مطالعات پیشین ذکر شده است. در ادامه، ماکزیمم ضرایب به‌دست آمده برای سیستم‌های نامیزان آورده‌شده و روش‌های کاهش ماکزیمم پاسخ بیان شده است. در نهایت مشکلات و محدودیت‌های طراحی این سیستم‌ها در صنعت بررسی شده است. نتایج حاصل حاکی است که پاسخ ارتعاشی سیستم به وجود نامیزانی حساس است و با تغییر اندک خصوصیات هر پره، ماکزیمم پاسخ به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از راهبرد نامیزانی عمدی، تغییر آرایش چیدمان پره‌ها، استفاده از پیزوالکتریک و دمپر اصطکاکی برای کاهش ماکزیمم پاسخ سیستم مناسب است. کارکرد در محیط با دمای بالا، تنش بالا و ارتعاش قسمت‌های گوناگون از عوامل مهم شکست پره‌های سیستم به‌شمار می‌رود که در طراحی این‌گونه سیستم‌ها باید مد نظر قرار گیرند. %U https://jvs.isav.ir/article_18648_5e75806b2022f5b8414dd76a0c3c536f.pdf