@article { author = {بنوشی, ایوب}, title = {}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {6}, number = {12}, pages = {57-65}, year = {2018}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نواک و ارتباط آن با فواصل موسیقایی}, abstract_fa = {قطعات موسیقی از نت‌هایی با فواصل موسیقایی گوناگون تشکیل می‌شوند. فاصله‌ی موسیقایی[i] بین دو نغمه[ii] چیزی نیست مگر اختلاف در زیرایی[iii] آنها. پس زیرایی مشخصه‌ای است که باید آن را اندازه گرفت. کمیتی که برای سنجش زیرایی معرفی شده است نواک[iv] نام دارد. متخصصان اکوستیک روانی[v]، نواک را با یکای مل[vi] می‌سنجند اما این یکا برای موسیقی‌دانان کاربرد ندارد. موسیقی‌دانان نت‌ها را برحسب یکای هرتز، که یکای کمیت فیزیکی بسامد است، شناسایی می‌کنند و اختلاف نواک بین آنها یا همان فواصل موسیقایی را برحسب یکاهایی مانند هنگام[vii]، پرده[viii]، نیم‌پرده[ix]، و سنت[x] می‌سنجند. یکاهای مل، هنگام، پرده، و سنت با یکای بسامد یعنی هرتز ارتباط دارند. در این مقاله ارتباط بین یکای اکوستیک روانی نواک، یکاهای فواصل موسیقایی، و یکای هرتز تشریح می‌شود. [i]. Musical Interval [ii]. Tone [iii]. Pitch [iv]. Pitch [v]. Psychoacoustics [vi]. Mel (Melody برگرفته از واژه‌ی) [vii]. Octave [viii]. Tone [ix]. Semitone [x]. Cent}, keywords_fa = {نواک,زیرایی,فاصله‌ی موسیقایی,مل,هنگام,نیم‌پرده,سنت}, url = {https://jvs.isav.ir/article_30747.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_30747_e7cea69e489f4d9cfa106d59d4750701.pdf} }