@article { author = {رئیسی استبرق, احسان and ضیایی راد, سعید}, title = {}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {4}, number = {8}, pages = {25-38}, year = {2016}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه طراحی سیستم دیسک و پره}, abstract_fa = {سیستم دیسک و پره نوعی سیستم دینامیکی قوی است که ارتعاشات زیادی را تحمل می‌کند. این سیستم در مجموعه‌های گوناگونی چون پمپ‌ها، فن‌ها، موتورهای جت و هواپیما، کشتی و توربین‌های گاز و بخار کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله تاریخچة مدلسازی، شبیه‌سازی و تحلیل ارتعاشات سیستم دیسک و پره با تأکید بر پیشرفت‌های انجام‌شده در دهة گذشته، که سبب پیش‌بینی بهتر و درک ماکزیمم پاسخ سیستم دیسک و پره نامیزان می‌شود، بررسی شده است. برای این منظور نخست دربارة ارتعاشات سیستم‌های میزان و نامیزان بحث و چندین مدل استفاده‌شده در مطالعات پیشین ذکر شده است. در ادامه، ماکزیمم ضرایب به‌دست آمده برای سیستم‌های نامیزان آورده‌شده و روش‌های کاهش ماکزیمم پاسخ بیان شده است. در نهایت مشکلات و محدودیت‌های طراحی این سیستم‌ها در صنعت بررسی شده است. نتایج حاصل حاکی است که پاسخ ارتعاشی سیستم به وجود نامیزانی حساس است و با تغییر اندک خصوصیات هر پره، ماکزیمم پاسخ به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از راهبرد نامیزانی عمدی، تغییر آرایش چیدمان پره‌ها، استفاده از پیزوالکتریک و دمپر اصطکاکی برای کاهش ماکزیمم پاسخ سیستم مناسب است. کارکرد در محیط با دمای بالا، تنش بالا و ارتعاش قسمت‌های گوناگون از عوامل مهم شکست پره‌های سیستم به‌شمار می‌رود که در طراحی این‌گونه سیستم‌ها باید مد نظر قرار گیرند.}, keywords_fa = {دیسک و پره,سیستم میزان,سیستم نامیزان,نامیزانی عمدی,مشکلات طراحی}, url = {https://jvs.isav.ir/article_18648.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_18648_5e75806b2022f5b8414dd76a0c3c536f.pdf} }