انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18391220130219Investigation on effects of Vibration caused by Speed crafts on human healthبررسی تأثیر ارتعاشات ناشی از حرکات شناورهای تندرو بر عملکرد و سلامتی انسان3114576FAمسلم نجفیدانشکدة مهندسی مکانیک،
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبمیلاد نورآبادیمرکز تحقیقات کامپوزیت، تهرانJournal Article20110827در این مقاله اثر ارتعاشات ناشی از حرکات شناورهای تندرو بر عملکرد و سلامتی انسان مطالعه شده است. در شناورهای تندرو، ارتعاشات مکانیکی وارد بر بدن انسان از برهمکنش حرکات جسم و سیال (نظیر پدیدة کوبش) و ارتعاشات هارمونیک سازه حاصل از منابع تأمین انرژی مانند موتورها و سیستم رانش ناشی میگردد. نوسانات تکراری نظیر ضربات مکرر بدنة شناور در دریا علاوه بر خستگی، عامل بالقوهای در ایجاد صدمهدیدگی، تنشهای روانی و کاهش کیفیت عملکرد در خدمه و مسافران خواهد بود. علاوه بر موارد فوق، در ارتعاشات با فرکانسهای بالا باید اثر ایجاد نوفه و کاهش شنوایی نیز بررسی شود. عموماً در ارتعاشات با فرکانس پایین (زیر 0،5 هرتز) وقوع دریازدگی و ایجاد مشکلات عصبی محتمل است. اما در ارتعاشات با فرکانسهای بالاتر از 1 هرتز معمولاً دریازدگی، تهوع و بیماریهای ناشی از حرکت اتفاق نمیافتد و ایجاد اختلال در وظایف و فعالیتها به شکلهایی چون شتابزدگی، بینظمی و خستگی همچنین ایجاد دردهای ناحیة پشت و کمر در سرنشینان دیده خواهد شد.انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18391220130219Experimentalبررسی تجربی و عددی عملکرد میراگر مغناطیسی کنترل پذیر در برابر ارتعاشات با فرکانس های مختلف12194577FAعلی تدینینژاددانشکدة مهندسی مکانیک،
دانشگاه شیرازروزبه اعیانیدانشکدة مهندسی مکانیک،
دانشگاه شیرازمحمدمهدی ناصری مجرددانشکدة مهندسی برق و کامپیوتر،
دانشگاه شیرازمحمد اقتصاددانشکدة مهندسی مکانیک،
دانشگاه شیرازJournal Article20110906امروزه در صنایع مختلف مانند خودروسازی، ساختمان، سازه و هوافضا افزایش ضریب اطمینان و کاهش ارتعاشات ناشی از نوسانات کوچک و بزرگ از قبیل نوسانات وارده به یک خودرو یا ارتعاشات شدید زمینلرزه وارده به یک سازه، توجه بسیاری از متخصصین را به خود جلب نموده است. به عنوان نمونه، پارامترهای انتخابی برای یک سیستم تعلیق خودرو باید علاوه بر ایجاد راحتی سرنشینان، رانندگی مطمئن وکنترل پایدار وسیله نقلیه را در پی داشته باشند. در سیستمهای تعلیق رایج، پارامترهای سختی و میرایی مقادیر ثابتی دارند که با انتخاب بهینه این پارامترها با توجه به نوع استفاده و کاربرد، میتوان در یک محدوده کاری خاص و محدود، پاسخ ارتعاشی مناسبی را دریافت نمود. ولی با تغییر شرایط کاری، سیستم از حالت بهینه خارج میشود. محققان برای رفع این کمبود به استفاده از مواد هوشمندی مانند سیال شکلپذیر مغناطیسی روی آورده اند. این سیال در حضور میدان مغناطیسی تغییر قابل توجهی در لزجت میدهد و میتواند به این طریق ثابت میراگر را در عرض چند صدم ثانیه به میزان قابل توجهی تغییر دهد. میراگرهای حاوی این ماده که میراگرهای مغناطیسی کنترلپذیر نامیده میشوند، به کمک سیستمهای کنترلی میتوانند با بالاترین سرعت خود را با تغییرات وفق دهند. به منظور استفاده از این میراگر در سیستمهای تعلیق به عنوان صافیهای پایینگذر باید نحوه عملکرد آن در شرایط مختلف محیطی بررسی شود. در این پژوهش اثر تغییر فرکانس و میدان مغناطیسی به عنوان پارامترهای متغیر موثر در کنترل سیستم تعلیق بر پاسخ میراگر، مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفته است. سیال شکلپذیر مغناطیسی و میراگر مغناطیسیای که در این آزمایشها مورد بررسی قرار گرفته برای اولین بار در ایران در دانشگاه شیراز طراحی و ساخته شده است.انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18391220130219Approximationتخمین سرعت پیشروی مناسب برای ماشین های برداشت با استفاده از فراصوت20264578FAگلثومه شادکامدانشکده کشاورزی،
دانشگاه شهید باهنر کرمانکاظم جعفری نعیمیدانشکده کشاورزی،
دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدعلی محمدیدانشکدة مهندسی برق،
دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20110911سرعت پیشروی مناسب ماشینها، برای عملیات برداشت وابسته به مقدار تراکم محصول در جلوی آنهاست. یکی از روشهای تخمین سرعت پیشروی مناسب برای ماشینهای برداشت، اندازهگیری تراکم محصول با استفاده از روشهای غیرمخرب است. بهطور کلی، میتوان از امواج فراصوتی برای تعیین تراکم و تخمین سرعت پیشروی مناسب ماشین برای عملیات برداشت استفاده کرد. برای منظور، در این پژوهش ابتدا یک سیستم غیرمخرب فراصوتی براساس سیستم ارزیابی عبوری طراحی و ساخته شد. این سیستم قادر است یک پالس الکتریکی تولید و آنرا به امواج فراصوت تبدیل کند. امواج فراصوت از یک طرف به درون محصول فرستاده میشوند و انرژی منتقل شده به طرف دیگر محصول، توسط مبدل گیرنده دریافت و توسط کامپیوتر تجزیه و تحلیل میگردد. سیستم با پردازش سیگنالهای ارسالی و دریافتی به صورت نیمهخودکار، شاخصهای فراصوتی مانند سرعت عبور امواج، ضریب تضعیف، جذر میانگین مربع[i] و طیف بسامدی سیگنال را تعیین میکند. به منظور بررسی درستی کار سیستم ساخته شده در تعیین تراکم، آزمایشهایی با تراکمهای مختلف روی محصول جُو در آزمایشگاه انجام شد. شاخصهای فراصوتی مطابق با تراکم محصول تحلیل شدند و یک تحلیل رگرسیون برای ارتباط تغییر شاخصهای فراصوتی با تراکم محصول انجام شد. سپس با استفاده از تبدیل فوریه سریع<sup>3</sup>طیف بسامدی سیگنال دریافتی بررسی گردید. نتایج نشان داد که سیستم توانایی خوبی برای اندازهگیری شاخصهای فراصوتی محصول جُو دارد و بهترین شاخص فراصوتیای که با تراکم محصول در ارتباط است بیشینه دامنه ولتاژ امواج دریافتی است. بر این اساس برنامه ای برای میکروکنترلر موجود در سیستم جمعآوری داده نوشته شد. سیگنالهای دریافتی، مطابق با این برنامه پردازش و سرعت متناسب با تراکم محصول برای ماشین برداشت تخمین زده شد و بر روی یک صفحه نمایش نمایان گردید. بررسی طیف بسامدی سیگنال دریافتی نشان داد که با افزایش تراکم محصول قدرت هارمونیکهای طیف بسامدی سیگنال دریافتی کاهش مییابد. <br clear="all" /> [i]. Root Mean Square (RMS)انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18391220130219Belt driveسیستم محرک تسمه ای مصرف کننده های جانبی موتور27344589FAبهروز مشهدیدانشکده مهندسی خودرو،
دانشگاه علم و صنعت ایرانعلی نصیری طوسیدانشکده مهندسی خودرو،
دانشگاه علم و صنعت ایراناحسان ذاکری هرندیمرکز تحقیقات موتور ایرانخودروJournal Article20110908سیستم محرک تسمه ای موتور وظیفه انتقال گشتاور از پولی میللنگ به مصرف کنندههای جانبی موتور را بر عهده دارد. این سیستم در موتور خودرو استفاده میشود و امروزه فناوریهای جدیدی در آن به کار میرود. در این مقاله سیستم محرک تسمه ای مدرن، اجزای مهم آن و معیارهای مهم عملکردی شامل لغزش تسمه روی پولی، دامنه حرکت تسمه سفت کن، ارتعاشات تسمه و نیروی یاتاقانی تشریح شده و روش طراحی و بهینهسازی سیستم مورد بررسی قرار گرفته است.انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18391220130219فرکانس های تشدید ظاهری در دیسک های دوار35394615FAحمید مهدیقلیاستادیار، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20110906در این مقاله با در نظر گرفتن مودهای قطری در یک مدل سادهشده یک دیسک دوار، پاسخ آن به تحریک هارمونیک غیردوار مورد بررسی قرار میگیرد. نشان داده خواهد شد که فرکانسهای تشدید دیسک در حالتهای ثابت و دوار متفاوت میباشد. همچنین، فرکانسهای دیسک دوار در یک مرجع ساکن متشکل از سه مؤلفه خواهد بود که این مقادیر با نتایج حاصل از بررسیهای تجربی ارائهشده، مورد تأیید قرار میگیرد.انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18391220130219Vibro-acoustography based on ultrasonicویبروآکوستوگرافی فناوری نوین تصویربرداری بر مبنای فراصوت40474613FAفیروز بختیاری نژاداستاد، دانشکده مکانیک
دانشگاه صنعتی امیرکبیر0000-0002-7639-1242امیر عبداللهدانشیار، دانشکده مکانیک
دانشگاه صنعتی امیرکبیروحید فرتاش ونددانشکده مکانیک،
دانشگاه صنعتی امیرکبیررضوان عابدینیدانشکده مکانیک،
دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20111007امواج فراصوتی به صورت گسترده در حوزههای مختلف نظیر پزشکی، بازرسی غیرمخرب، رُباتیک و فرایندهای تولید مورد استفاده قرار میگیرد. در یک تکنیک جدید از فراصوت به عنوان نیروی تابشی استفاده میشود که به آن ویبروآکوستوگرافی میگویند. در این روش کشسانینگاری (الاستوگرافی)، پاسخ جسم به تنش تابشی دینامیکی با فرکانس کم تولید شده توسط پرتو فراصوتی ضبط میشود. تابش دینامیکی در اثر اندازهحرکت موج گذرا به یک جسم یا محیط انتشار ایجاد میشود. در ویبروآکوستوگرافی، این تنش توسط دو پرتو فراصوت مونوکروماتیک متمرکز با اندکی اختلاف فرکانس ایجاد میشود. در پاسخ، جسم قرارگرفته در ناحیه کانونی سیستم میدان آکوستیک ثانویه ایجاد میکند. این سیگنالهای آکوستیک حاوی اطلاعاتی درباره دینامیک جسم میباشند که توسط هیدروفُن ضبط میشوند. بر اساس تئوری، فشار سیگنالهای آکوستیکی بهوجودآمده متناسب با بزرگی شکل مودها در نقطه کانونی پرتو فراصوت میباشد. این فناوری نوین میتواند در ارزیابی شکل مودهای ارتعاشی اشیای کوچک و تصویربرداری صنعتی و پزشکی استفاده شود. در این مقاله به بیان اصول پایه ویبروآکوستوگرافی پرداخته شده و برخی از کاربردهای این روش تشریح شده است.انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18391220130219Artهنر اندازه گیری و مدلسازی در آزمایش مودال و مشکلات آن (بخش پایانی)48604614FAهدی سرپرستدانشجوی کارشناسی ارشد
دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه سمنانمحمدرضا آشوریدانشیار گروه مکانیک
دانشکده مهندسی
دانشگاه سمنانمحمدمهدی خطیبیمدرس گروه مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنانJournal Article20140216تحلیل دینامیکی سازهها برای طراحی، تعمیر و نگهداری آنها بسیار حائز اهمیت است. تعیین مشخصات دینامیکی سازه بخش مهمی از این تحلیل دینامیکی میباشد و آزمایش مودال یکی از بهترین روشها به منظور تخمین مشخصات دینامیکی شامل فرکانسهای طبیعی، ضرایب میرایی و شکل مودها میباشد. با توجه به این که در مسیر انجام آزمایش مودال عواملی وجود دارد که باعث ایجاد خطا در نتایج به دست آمده میشود، شناسایی عوامل خطا و ارائه راهحلهایی در جهت کاستن از آنها، میتواند نتایج به دست آمده از آزمایش را تا حد زیادی بهبود بخشد. این موضوع در قالب دو مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در مقاله اول مهمترین عوامل خطا در آزمایش مودال معرفی شدند و برخی از عوامل خطا نظیر اثر بارگذاری جرمی شتابسنج، درگیری قطعه و لرزاننده و رفتار غیرخطی مورد بررسی قرار گرفتند و به منظور کاستن یا برطرف نمودن آنها راهحلهایی ارائه شد. در این مقاله، که مکمل مقاله اول است، سایر عوامل خطا در آزمایش مودال شامل عدم امکان اندازهگیری درجات آزادی چرخشی، عدم دقت در آزمون چکش، نویز، خطای پردازش سیگنالها و مودهای نزدیک به هم مطرح گردیده و راهحلهایی برای کاستن یا برطرف نمودن آنها ارائه شده است. سپس در ادامه، آزمایش مودال محیطی به عنوان روشی که میتواند مشکلات مربوط به یکی از این منابع خطا یعنی تحریک را در آزمایش مودال برطرف کند مطرح شده است.