انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823مطالعة اثر صدای توربینهای بادی بر آزردگی صوتی شاغلان نیروگاه بادی منجیل31314549FAمیلاد عباسیدانشگاه علوم پزشکی تهرانمحمدرضا منظمدانشگاه علوم پزشکی تهرانآرش اکبر زادهدانشگاه علوم پزشکس تهرانJournal Article20150206صدای توربینهای بادی از جمله ریسک فاکتورهای محیطی سلامت انسان است و از مهمترین پاسخهای انسان به آن، آزردگی صوتی ناشی از آن میباشد. در این مقاله اثر صدای توربینهای بادی بر آزردگی صوتی شاغلان نیروگاه بادی منجیل بررسی شده است. برای این منظور، شاغلان نیروگاه بادی منجیل در سه گروه تعمیرات، حراست و اداری بررسی و تراز معادل صوت برای هر یک از گروهها براساس استاندارد ایـزو 9612 اندازهگیری میشود. میزان آزردگی صوتی افراد با استفاده از روش ایـزو 15666 تعیین شده است. براساس نتایج، میانگین آزردگی صوتی افراد 6 بهدست آمد و تعمیرکاران نسبت به دو گروه دیگر آزردگی صوتی بیشتری دارند. میانگین سن و سابقة کار افراد بهترتیب 8/30 و 1/14 سال بود و افرادی با سن و سابقة کار بیشتر، آزردگی صوتی بیشتری را تجربه کردند. همچنین صدا، سن و سابقة کار ارتباط مثبت و معناداری با آزردگی صوتی دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان میدهد که تأثیر مواجهة صوتی بر آزردگی شاغلان از تأثیر سن بیشتر است و در حضور سن و صدا، سابقة کار تأثیری بر آزردگی ندارد. چون این مقاله نخستین تحقیق در میان شاغلان نیروگاههای بادی در سطح دنیاست، ارتباط مواجهه - پاسخ برای صدای توربینهای بادی و آزردگی صوتی حاصل در این مقاله نیاز به اعتبارسنجی در سایتهای نیروگاهی بادی متفاوت در محدودة ترازهای صدای پایینتر و بالاتر بهمنظور تعیین نقطة برش و محدودة صحت نتایج دارد.https://jvs.isav.ir/article_14549_cf48f5a157a7a509ab5f19260ddb205a.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823بررسی شرایط اکوستیکی کلاسهای درسی با استفاده از نرمافزار ادئون (مطالعة موردی)142014547FAزینب سهرابی کیامرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی-بخش آکوستیکمحمد جعفر هدایتیمرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی-بخش آکوستیکJournal Article20150202صحبتکردن و شنیدن مهمترین رفتارهای ارتباطی در اکثر محیطهای آموزشی است. بهطور کلی شرایط اکوستیکی مناسب در یک فضای آموزشی را میتوان راحتی ارتباط صوتی در آن فضا بین دانشآموزان و نیز بین آموزگار و دانشآموز دانست. مشخصههای فیزیکی اساسی در اکوستیک کلاس درس، که تعیینکنندة وضوح گفتار هستند، بر میزان دریافت، تمرکز شنوندگان و بهطور کلی یادگیری تأثیرگذارند. مهمترین این مشخصهها شامل نوفة زمینه، زمان واخنش و شاخص انتقال گفتار میباشند. در این مقاله، بهمنظور بررسی مشخصههای تعیینکنندة کیفیت اکوستیکی کلاس درس، نوفة زمینه و زمان واخنش اندازهگیری شده است. برای بررسی بیشتر شرایط اکوستیکی از روش مدلسازی استفاده شده است. نرمافزار مورد استفاده نیز نرمافزار ادئون است. بهدلیل نزدیکبودن نتایج زمان واخنش بهدست آمده از روش شبیهسازی و اندازهگیری، میتوان از ادئون برای پیشگویی زمان واخنش محیطهای آموزشی استفاده کرد. همچنین با استفاده از این نرمافزار، شاخص انتقال گفتار در کلاس درس تعیین میشود. مقدار تعیینشده نشان میدهد با اینکه زمان واخنش در این کلاس در حد مجاز است، وضوح گفتار در حد متوسط میباشد.https://jvs.isav.ir/article_14547_a1d01d6d46e1c62176bc179019a7dff7.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823قابلیت آنالیز ارتعاشات برای شناسایی خرابی چرخدندههای آسیا مطالعه موردی در کارخانة فرآوری مجتمع معدنی صنعتی گلگهر213114550FAاکبر جعفریهیات علمیسید مجتبی مداحیدانشگاه صنعتی سیرجانرحیم ستوده بحرینیمجتمع معدنی صنعتی گل گهر سیرجانJournal Article20150222در این مقاله نتایج پژوهشی در رابطه با کاربرد روش ارتعاشسنجی از مجموعه روشهای پایش وضعیت در پیشبینی عیوب محتمل در آسیای نیمهخودشکن مطرح شده است. در واقع، در این مقاله از روش مذکور بهطور خاص برای عیبیابی چرخدندههای سیستم محرکه تجهیز استفاده شده است. دادهبرداریهای انجامشده در حوزة زمان است که با استفاده از تبدیل فوریة سریع به حوزة فرکانس منتقل شده است. با مطالعة نتایج در حوزة فرکانس مشخص شد که فرکانسهای ظاهرشده به هارمونیکهای اجزای مختلف از جمله الکتروموتور، چرخدندهها و یاتاقانها مربوط میشود. با تفسیر نمودارهای روند دامنة ارتعاشات بههمراه تفسیر طیف فرکانسها، وجود سایش در یکی از دندهها پیشبینی شده و بهدنبال آن، بازرسی عینی این پیشبینی را تأیید نمود. با توجه به شدت سایش، برای جلوگیری از صدمهدیدن سایر اجزا، دندة معیوب تعویض گردید. با اینوجود، بعد از تعویض دندة معیوب، دادهبرداریهای ارتعاشی وجود نقص دیگری را در سیستم پیشبینی نمود که با نوع قبلی متفاوت بود. با تفسیر اطلاعات بهدست آمده، عدم نصب صحیح و همچنین عدم سازگاری دندة جدید با دندة مقابل بهعنوان دلائل احتمالی وجود مشکل معرفی گردید. در ادامه، با رفع مشکلات نصب، روند دامنه و همچنین طیف فرکانسها به وضعیت طبیعی نزدیک گردید.https://jvs.isav.ir/article_14550_b2fce532e0975d2c8da3aba318f3e23c.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823تحلیل اندازهگیری زمان واخنش و نوفة زمینه در اتاق موسیقی عمارت عالیقاپـوی اصفهان323714551FAمسعود محمدی صادق آبادیصداوسیماJournal Article20150311عمارت عالیقاپو در شهر اصفهان بهدلیل معماری باشکوهش شهرتی جهانی دارد. اما دلیل اصلی شهرت این عمارت، طبقة فوقانی آن است که به اتاق موسیقی معروف است. در این مقاله بهکمک دستگاه اندازهگیری 2260 تراز صدا[1] و زمان واخنش فضای موجود اندازهگیری و با معیارهای استاندارد مقایسه شده است. نتایج حاکی از آن است که زمان واخنش بنا در مقایسه با نمودار زمان واخنش بهینه در حد مطلوبی قرار دارد. علاوه بر هندسة خاص فضا، تنگبریهای این اتاق نیز نقش کاوک را ایفا میکنند که در بهبود فرکانسهای پایین این فضا مؤثرند.https://jvs.isav.ir/article_14551_1c1e1a0589a27a038f239e89c375f5c4.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823علل پیدایش صدا در جعبهدندة خودرو و روشهای پیشگیری آن384614552FAبهمن قربانیشرکت مگاموتورمهدی ظهوردانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20150401چرخدندهها بهعنوان یکی از منابع مهم تولید صدا و ارتعاش در سیستمهای قوای محرکه خودرو شناخته میشوند. بررسی علل ایجاد سروصدا و روشهای حذف یا کاهش آن در جعبهدنده، در زمرة مسائل مهم صنعت خودروسازی محسوب میشود که بهتازگی مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. در این مقاله، ابتدا دلائل ایجاد سروصدا در جعبهدنده مورد بحث قرار میگیرد. سپس عوامل مهم و اثرگذار که منجر به بهبود یا تشدید این حالت میشود مطالعه میگردد. در ادامه، روشهای گوناگون کاهش سروصدا مطرح میشود. در پایان این نتیجه حاصل میشود که در جعبهدندههای تجاری نمیتوان سروصدا را بهکلی حذف کرد، بلکه میتوان تا اندازهای کاهش داد یا اینکه تا سرحد امکان نامحسوس یا قابل تحمل نمود. همچنین طراحی چرخدندهها و پوستة جعبهدنده بهترتیب تأثیر بهسزایی بر ایجاد و نشر صدا دارد.https://jvs.isav.ir/article_14552_3cd017a096e1b9090ba12c2adfd356ca.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823بررسی روشهای عددی در تحلیل ارتعاشات تیرهای دورانی475714546FAسید علی موسویپژوهشگر/مرکز تحقیقات نهاب دانشگاه امام حسین (ع)0000-0002-0857-8072محمدرضا الهامیهیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)Journal Article20140729در این مقاله روشهای عددی برای تعیین فرکانسهای طبیعی تیرهای دورانی بررسی شده است. برای این منظور، ابتدا معادلات حاکم بر تیرهای دورانی ارائه میشود. سپس روشهای عددی، شامل روشهای مودهای فرضی و جرمهای متمرکز معرفی میشوند؛ در این دستهبندی روشهای رایلی ریتز، گالرکین و لاگرانژ زیرمجموعة روشهای مودهای فرضی و روشهای مایکل استاد و المان محدود زیرمجموعة روشهای جرمهای متمرکز میباشند. پس از معرفی تمامی روشهای یادشده، در ادامه روشهای مودهای فرضی به زبان متلب و روشهای جرمهای متمرکز به زبان فرترن کدنویسی میشوند و با مقالهای که دارای نتایج تحلیلی دقیقی با استفاده از سریهای فروبنیوس میباشد مورد ارزیابی قرار میگیرند. در نهایت مشخص میشود که نتایج جرمهای متمرکز تطابق خوبی دارند که از این میان، روش المان محدود بهترین روش جهت محاسبة فرکانسهای طبیعی تیرهای دورانی است.https://jvs.isav.ir/article_14546_6a0819e70cdc15a1fe6a5eb06ca15f49.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823تأثیر تغییرات فرکانس بر ارتعاشات دیافراگم میکروپمپ الکترومغناطیسی586314548FAسارا راهداردانشجوی کارشناسی ارشد /دانشگاه سیستان و بلوچستانطاهره فنائی شیخ الاسلامیاستادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه سیستان و بلوچستانمجتبی میرحسینیانشجوی کارشناسی ارشد /دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20150206در سیستمهای میکروفلوئیدی، میکروپمپها نقش اصلی انتقال مواد را برعهده دارند. نحوة حرکت و ارتعاش دیافراگم از مهمترین پارامترهای مؤثر در بازده میکروپمپ است. کنترل حرکت دیافراگم موجب کنترل حرکت مایع میشود. در این مقاله رفتار این المان شبیهسازی شده است. میکروپمپ مورد بررسی یک سیستم مکانیکی است که در آن نیروی الکترومغناطیسی موجب حرکت ارتعاشی دیافراگم میشود. تغییرات جریان عبوری از سیمپیچ، نیروی مغناطیسی متغیر را به جریان مایع تبدیل میکند. در این میان نحوة تأثیر فرکانس بر ارتعاشات دیافراگم و در نتیجه بر میزان انتقال مایع از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله اثر این پارامتر بر بازده سیستم مورد بررسی قرار میگیرد.https://jvs.isav.ir/article_14548_54228cade35b65a9d0014adacebf9b68.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823بررسی تجربی و نظری رفتار اکوستیکی انژکتور چرخشی مورد استفاده در موتورهای راکتی سوخت مایع647514649FAعطااله پورمحموددانشجو رشته مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریفحمید مهدیقلیدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20150301در این مقاله انژکتور چرخشی هممحور دارای حفره (انژکتور حفرهپشتی) بهمنظور جلوگیری از وقوع ناپایداریهای فرکانس بالا در موتورهای راکتی سوخت مایع بررسی میشود. برای بررسی و تحلیل تأثیر انژکتور حفرهپشتی بهعنوان یک جاذب اکوستیکی، این انژکتور بهصورت یک رزوناتور یکچهارم موجی ملاحظه شده است. همچنین حجم و شکل حفرة هوای انژکتور چرخشی بررسی شده است. از جمله نتایج رویکردهای تحلیلی و آزمایشی، تنظیم دقیق انژکتور حفرهپشتی با مودهای ناپایدار محفظة احتراق است تا بتواند بهعنوان جاذب عمل کند. همچنین بازده میرایی با اندازهگیری تجربی نرخ میرایی برآورد شده است. نتایج نشان میدهد که استفاده از انژکتورهای مدل، دامنة قله را در فرکانسهای ناپایدار محفظه بدون انژکتور کاهش میدهند. همچنین موقعیت شعاعی انژکتورهای مدل در صفحة انژکتور اندازهگیری و مشخص شد که در بازده میرایی بسیار مؤثر است. اگر انژکتور در مرکز صفحة انژکتور نصب شود، بهسختی مودهای مماسی خالص و ترکیب آنها را میرا میکند.https://jvs.isav.ir/article_14649_19ff1dc2cd6f70ccd0ac90f1ed3ce04d.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823آزمون ارتعاشات زمینی سطوح کنترل هواپیما پیشدرآمدی بر آزمون پروازی فلاتر768514725FAسعید شکراللهیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0001-7749-8511فرهاد عادلدانشگاه صنعتی مالک اشترسهیل خدایاری آبکناردانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20150103در این مقاله ضمن بیان اهمیت و جایگاه انجام آزمون مودال در سازههای هوایی و نقش آن در اخذ گواهینامههای پروازی، به شرح روند و چگونگی اجرای این آزمون روی یکی از سطوح کنترل یک هواپیمای جت آموزشی پرداخته شده است. برای انجام آزمون مودال این سازه از دو رویکرد تحریک با چکش (تحریک ضربه) و تحریک با لرزانندة الکترودینامیکی استفاده شده است. نتایج حاصل از این دو روش حاکی از انطباق و همگرایی فرکانسهای طبیعی بهعنوان یکی از نتایج مهم حاصل از آزمون مودال بوده و علاوه بر آن شکل مودها نیز انطباق بسیار مناسبی با یکدیگر دارند. همچنین، در این پژوهش برای اجرای مناسب آزمون و تعیین نقاط مناسب تحریک و پاسخ، آنالیز مودال عددی نیز انجام شده است. مقایسة نتایج آزمون تجربی و آنالیز عددی نشان میدهد که مدل اجزای محدود این سطح کنترل نیازمند اصلاح و بهروزرسانی است.https://jvs.isav.ir/article_14725_262560b1ced031d9d361cf6f80093457.pdfانجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانمجله علمی صوت و ارتعاش2383-18394720150823بررسی نحوة انتشار صوت در لایة ترموکلاین در جنوب دریای خزر (سواحل بابلسر)869114767FAفردین هادیدانشگاه مازندرانمحمد اکبری نسباستادیار گروه فیزیک دریا دانشگاه مازندرانJournal Article20150212اقیانوس بهعنوان محیطی سیال، امواج صوتی را در خود منتشر میکند. همچنین، نحوة انتشار امواج صوتی در دریا با نیمرخ سرعت صوت ارتباط نزدیکی دارد. توزیع سرعت صوت در اقیانوس بهوسیلة پدیدههای صوتی و چگالی (دما و شوری) مشخص میشود. جبههها، پیچکها و دیگر ویژگیهای دینامیکی آب دریا نیز میتوانند انتشار سیگنالهای صوتی را تحت تأثیر قرار دهند. در این مقاله با استفاده از دادههای اندازهگیری شده، که در سال 2003 م و در فصل پاییز در بخش جنوبی دریای خزر (سواحل بابلسر) توسط پژوهشگاه علوم اقیانوسشناسی و جوی اندازهگیری و ثبت شدهاند، روند تغییرات فشار اکوستیکی با استفاده از دادههای اندازهگیری شده دما و شوری در حالت مستقل از برد (تنها یک نیمرخ سرعت صوت وارد شده است) و در محیط نرمافزار متلبمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که با نصب منبع صوتی در عمق 6 متری از سطح دریا (بالای لایة ترموکلاین)، یک کانال صوتی بهدلیل اثر وارونگی ریز دمایی روی نیمرخ سرعت صوت شکل میگیرد. در این حالت، منطقة کور برای عمقهای بیشتر از 30 متر و بردهای بالاتر از 2700 متر نیز تشکیل میگردد. همچنین، با قراردادن منبع اکوستیکی در عمقهای 40 متری (وسط ترموکلاین) و 52 متری (پایین ترموکلاین) مشاهده شد که پرتوهای صوتی بهسمت بستر دریا خمیده و بهصورت حرکات زیگزاگ در محیط منتشر میشوند. در این حالت به نواحی بالای منبع صوتی، انرژی صوتی بسیار کمتری نفوذ میکند و سبب تشکیل نقاط کور وسیعی در این مناطق میگردد.https://jvs.isav.ir/article_14767_66732c8e789cee2310e3f4026225e7f4.pdf