TY - JOUR ID - 244778 TI - ارتعاشات ناشی از پدیده منقاری در آزمون پرش صندلی خلبان در سامانه سورتمه JO - مجله علمی صوت و ارتعاش JA - JVS LA - fa SN - 2383-1839 AU - نجفی, محمد رضا AU - محجوب مقدس, سعید AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران AD - دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام)، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 19 SP - 65 EP - 79 KW - سورتمه KW - پدیده منقاری KW - ارتعاشات KW - کفشک KW - صندلی پران DO - N2 - سامانه سورتمه اصلی‌ترین جایگزین ارزیابی صحت عملکرد صندلی پران هواپیماهای پرسرعت و جت‌های جنگی بجای تست در حین پرواز است. این سامانه از اجزای مختلفی تشکیل‌شده که اتصال ریل و کفشک از مهم‌ترین بخش‌های آن است. وجود فاصله هوایی بین ریل و کفشک، گرچه امکان حرکت با سرعت‌های بالای سورتمه روی ریل را میسر می‌کند اما ممکن است منجر به انحراف سورتمه و حتی واژگونی این سامانه گردد. پژوهشگران کشورهای دارای این فناوری، با بررسی و تحلیل نیروهای منتقل‌شده بین ریل و کفشک، نشان دادند پدیده منقاری که باعث کنده شدن بخشی از ریل یا کفشک به‌صورت قطره اشک می شود، می تواند ارتعاشات زیادی به سورتمه وارد سازد. نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد محیط ارتعاشی در تست سورتمه تابعی خطی از سرعت بوده و عیوب سطحی می‌تواند منجر به شروع منقاری شود. همچنین بیشترین برخورد ریل با کفشک در نقاط بالایی ریل رخ می‌دهد و استفاده از میراگرهای کابلی در درون پیشرانه و فوم در محفظه داخلی سورتمه، میزان ارتعاشات وارد به سورتمه را کاهش می‌دهد. UR - https://jvs.isav.ir/article_244778.html L1 - https://jvs.isav.ir/article_244778_b2665950ce13a40b8947d691b787b908.pdf ER -