ORIGINAL_ARTICLE
روش نوین اندازه گیری نوسانات دینامیکی با استفاده از پردازش تصویر
در این مقاله یک روش نوین برای اندازه گیری نوسانات دینامیکی با استفاده از پردازش تصویر ارائه شده است. در این روش گامهایی کوتاه برای جابهجایی ها در نظر گرفته شده و این گامها توسط تکنیک پردازش تصویر اندازه گیری میشوند. برای دسترسی به دقت هرچه بیشتر اندازهگیری نوسانات، هرکدام از این گامها نیز به گامهای جزئی تر تقسیم شده و در هر گام اصلی یک تناوب از آنها تکرار میشود. این جزء نیز توسط تکنیک پردازش تصویر محاسبه شده و با گام بزرگتر جمع زده میشود. با این تکنیک، نوسانات دینامیکی یک جسمِ درحال نوسان با دقت خیلی خوبی اندازه گیری میشود. کالیبراسیون سیستم به صورت نرم افزاری است که به تشریح آن نیز پرداخته شده است.
https://jvs.isav.ir/article_4530_12cfd93c56e91cccb0580305abe64e5e.pdf
2012-08-22
1
4
نوسانات دینامیکی
پردازش تصویر
کالیبراسیون
حامد
علیزاده
1
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
آرش
جودی
2
دانشکده مهندسی برق ، دانشگاه صنعتی سهند
AUTHOR
حسین
بالازاده بهار
3
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کنترل ارتعاشات به کمک میراگر ضربه ای
مطالعات بسیاری بر روی سیستم های پیوسته و ناپیوسته انجام شده است، اما سیستمهای ارتعاشی در مدهای بالا به هنگام تشدید کمتر مورد مطالعه دقیق قرار گرفتهاند. یکی از روشهای مورد استفاده در سیستمهای کنترلی، استفاده از کنترل کنندههای جرمی غیرفعال است و این کنترل کنندهها طوری تنظیم شدهاند تا فرکانس آن در حالت تشدید با سازه نوسانگر یکسان باشد. تحقیقات آزمایشگاهی و تحلیلی نشان میدهد که گروهی از میراگرهای غیرخطی به نام میراگر ضربهای، عملکرد بهتری نسبت به خنثی کننده های ارتعاشی خطی، در کاهش نوسانات سازه ها دارند. فاکتور اصلی تأثیرگذار در این نوع میراگرها جهت کنترل نوسانات، این است که نیروهای کوچک ایجاد شده توسط جرمهای کمکی، با ایجاد اغتشاش در دامنه نوسانات سازه، موجب کاهش نوسانات شدید می گردند. در این تحقیق پارامترهای کلیدی میراگر ضربه ای مشخص شده است. توده جرمی میراگر، طول مسافت حرکت، مقادیر ماکزیمم دامنه، از نکات مهم و قابل بررسی در تأثیر نقش میراگر ضربهای میباشد و طراحی پارامترهای بهینه مدنظر قرار گرفته است.
https://jvs.isav.ir/article_4529_6c9a6b649aafed30e6dbc21a2dddb670.pdf
2012-08-22
5
14
میراگر ضربه ای
کنترل غیرفعال
کاهش ارتعاشات
نیروهای اینرسی
دامنه نوسانات
میراگر جرمی تنظیم شده
سید مهدی
زهرائی
1
قطب علمی مهندسی و مدیریت زیرساختهای عمرانی، دانشکده عمران، پردیس دانشکده¬های فنی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
امیر
فرج اللهی راد
2
دانشکده عمران دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتعاشات در سیستمهای چرخدندهای
چرخدندهها به عنوان یکی از منابع مهم ارتعاشات و صدا در سیستمهای دوار صنعتی شناخته شده اند. پیشبینی و کنترل ارتعاشات چرخدندهها به منظور طراحی یک سیستم انتقال چرخدندهای بهینه مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. مدلهای متنوعی از چرخدندهها برای اهداف مختلفی ارائه شده اند که از مهمترین این اهداف میتوان به بررسی و تحلیل ارتعاشی، تحلیل تنش، کنترل نوفه، تحلیل پایداری، قابلیت اطمینان و عمر خستگی سیستم اشاره نمود. این پژوهش به بررسی و مطالعه ارتعاشات سیستمهای انتقال چرخدندهای، تحقیقات و پیشرفتهای انجام گرفته در این زمینه میپردازد. بطور کلی، مدلهای ریاضی و عوامل مؤثر در دینامیک غیرخطی سیستمهای چرخدندهای بررسی و همچنین به موارد و موضوعات قابل تأمل برای تحقیقات بیشتر در این زمینه نیز اشاره میگردد.
https://jvs.isav.ir/article_4535_70cdd12ecd50f05f0e9ecdaa5929c85c.pdf
2012-08-22
15
26
چرخدنده
ارتعاشات غیرخطی
سیستم انتقال
جعبه دنده
انوشیروان
فرشیدیان فر
1
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
امین
ثقفی
2
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و ساخت دستگاه سنجش حجم با استفاده از امواج صوتی و حذف اثر تغییرات دما در اندازه گیری حجم
در این مقاله روشی آسان، کمهزینه و سریع برای اندازهگیری حجم ارائه شده است. برای نیل به این هدف، دستگاهی به نام حجمسنج اکوستیک طراحی و ساخته شده است. در این دستگاه، اندازهگیری حجم با استفاده از ایجاد تغییرات کوچک در حجم هوا و اندازهگیری تغییرات فشار حاصل از آن انجام میشود. دیاگرام بلوکی کل سیستم، دقت مبدل آنالوگ به دیجیتال، تعداد نمونهها در یک دورهتناوب، مدت نمونهبرداری، بررسی پاسخ فرکانسی سیستم، دلایل حساس بودن سیستم به تغییرات دما و نحوه جبران آن و نمایش نمودارهای لازم و نتیجهگیری مناسب موضوعاتی است که این مقاله به آنها پرداخته است. این دستگاه از سه بخش کامپیوتر، کنترل کننده و محفظه مکانیکی تشکیل شده است. کامپیوتر وظیفه دریافت و پردازش اطلاعات، کنترلکننده وظیفه کنترل فرکانس، دامنه و تقویت خروجی میکروفونها و دریافت اطلاعات از واحد مکانیکی و ارسال آنها به کامپیوتر را بر عهده دارد. محفظه مکانیکی ساختاری استوانهای داشته که جسم مورد نظر درون آن قرار میگیرد با استفاده از یک بلندگو تغییر فشاری درون آن ایجاد و با دو عدد میکروفون تغییرات فشار اندازهگیری میشود. توسط الگوریتمهایی، اطلاعات لازم جمعآوری و پردازشهای متفاوتی روی اطلاعات انجام میشود و با استفاده از قوانین ترمودینامیک، حجم جسم محاسبه میگردد. سرعت بالا در اندازهگیری، هزینه کم، سادگی و دقت قابل قبول، بارزترین ویژگیهای دستگاه ساخته شده است. اندازهگیری و تحلیلهای مکانیکی و الکترونیکی نشان میدهد بهترین فرکانس مورد استفاده 40 هرتز است که در این میان محدودیت اصلی را محفظه مکانیکی ایجاد میکند. دو راه برای مقابله با تغییرات دما وجود دارد یک راه کنترل دمای محیط و دیگری جبران آن است. بررسیهای انجام شده نشان میدهد مشکل اصلی در محفظه مکانیکی است. به این خاطر، حسگر دما روی محفظه مکانیکی قرار گرفته و با تغییرات کند دمای محیط، اطلاعات لازم از میکروفونها و حسگر دما دریافت و ثبت شده است. اطلاعات جمعآوری شده پردازش شده و با استفاده از روش بهینه سازی PSO 1 تابعی استخراج شده است که ترکیب آن با سیگنالهای اندازهگیری شده میکروفونها با دقت خوبی میتواند اثر تغییرات دما را حذف نماید به نحوی که اندازهگیری مستقل از تغییرات دما داشته باشیم.
https://jvs.isav.ir/article_4544_73ff915ac09afe03557d5376523fb909.pdf
2012-08-22
27
33
اندازه گیری حجم
جمع آوری اطلاعات
جبران سازی دما
الگوریتم PSO
سید علی
سلیمانی ایوری
1
دانشکده برق و روباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
LEAD_AUTHOR
سید هادی
قادری
2
دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
AUTHOR
احسان
حاجی اسماعیلی
3
دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتعاش سنج لیزر داپلر
ارتعاش سنج لیزر داپلر ابزاری برای اندازه گیری اپتیکی دامنه، فرکانس و سرعت اشیائ مرتعش بدون تماس میباشد. با توجه به کاربردهای متنوع و روزافزون ارتعاش سنج های لیزر داپلر در این مقـاله طرحی ساده و کاربردی از این دستـگاه با استفاده از تداخل سنج مایکلسون و نصب آینه بر روی شیء مرتعش ارائه شده است. فرکانس و دامنه ارتعاش، از جابجایی داپلرِ فرکانس نور لیزر حاصل میشود. با استفاده از این چیدمان آزمایشگاهی، فرکانس، دامنه و سرعت بیشینه اجسام مرتعش توسط سیگنال دریافتی توسط اسیلوسکوپ اندازه گیری شده است. نتایج حاصل با دستگاه شتابسنج و طیف تبدیل فوریه حاصل از نوسانات اندازه گیری شده، که در تطابق خوبی با هم میباشند. با استفاده از این روش حداقل سرعت بیشینه و دامنه ارتعاشی قابل اندازه گیری به ترتیب 8X10-4m/s و 3μm بوده است.
https://jvs.isav.ir/article_4545_605702e510cdd75db3c998e272ea40ae.pdf
2012-08-22
35
38
راضیه
قبادی
1
دانشکده فیزیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
بیژن
غفاری
2
دانشکده فیزیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عیب یابی سازهها به کمک داده های ارتعاشی
در این مقاله سه روش عیبیابی نرمی، تحلیل اجزای اصلی و تحلیل اجزای مستقل معرفی خواهند شد. به علاوه، انجام آزمایش ارتعاشی به منظور استخراج پارامترهای مودال مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اندازهگیری دقیق توابع پاسخ فرکانسی نقطهای به منظور نرمال سازی شکل مودها و محاسبه ماتریس نرمی نیز به عنوان ملزومات این روش مطرح خواهند شد. در عین حال، روش تحلیل اجزای اصلی به مثابه روشی کارآمد به همراه نتایج عددی و ارائه خواهد گردید و نیز به محدودیتهای روش تحلیل اجزای مستقل اشاره خواهد شد.
https://jvs.isav.ir/article_4546_fa07d698d96fecc9627e26572ee61799.pdf
2012-08-22
39
49
عیب یابی
آزمون مودال
عیب های سازهای
ماتریس نرمی
تابع پاسخ فرکانسی
مهدی
صالحی
1
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
سعید
ضیایی راد
2
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روش های مصورسازی صدا در تحلیل های آکوستیکی
تحلیل های آکوستیکی در پایه عبارتند از مطالعاتی که بر روی نحوه تولید صدا، و نحوه انتشار آن در محیطهای مادی نظیر جامدات و سیالات انجام میشوند. یکی از دشواریها در این تحلیلها این است که موضوع مورد مطالعه، یعنی صدا، قابل دیدن نیست. به همین دلیل در بسیاری تحلیل های آکوستیکی سعی بر این است که صدا، مصورسازی شود تا از این طریق درک بهتری از رفتار صوت به دست بیاید. در این مقاله، به رایجترین روشها و تکنیکهای مصورسازیِ صدا در تحلیلهای آکوستیکی اشاره شده است و برای هر روش یا تکنیک، کاربردهایی برشمرده شده است.
https://jvs.isav.ir/article_4547_9cfb01ad9bbf311f9b9d0b4f2b7a0dc9.pdf
2012-08-22
50
58
نمودار طیفی
نمودار آبشاری طیفی سه بعدی
طیف نگاشت
چگالی طیفی
تمام نگاری صوتی
سهند
اطهری
sahandat@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مهندسی آکوستیک، مؤسسه تحقیقاتی صدا و ارتعاشات، دانشگاه ساوتهمپتن، انگلستان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هنر اندازه گیری و مدل سازی در آزمایش مودال و مشکلات آن (بخش اول)
طراحی دقیق و تعمیر و نگهداری سازههای گوناگون از قبیل ساختمانها، پلها، سدها، هواپیماها، قطارها و غیره لازم و ضروری است. یکی از الزامات طراحی و تعمیر و نگهداری سازهها، تحلیل دینامیکی آنها میباشد. به جهت در دسترس نبودن جواب تحلیلی برای سازه های پیچیده، با بارگذاریها و شرایط مرزی مختلف و نیز وجود خطاهایی نظیر خطاهای حاصل از بهکارگـیری فرضیـات و تئوریهای نامناسب، خطا در مدل کردن جزئیات سازه های پیچیده و عدم اطلاع صحیح از خواص مواد، مدلهای تقریبی عددی نظیر روش اجزای محدود نیز با مشکلاتی مواجه میباشند. از این رو آزمایش مودال ابزار مناسبی برای دستیابی به خواص دینامیکی سازه شناخته میشود. با توجه به اینکه در مسیر انجام آزمایش مودال عواملی وجود دارد که باعث ایجاد خطا در نتایج بدست آمده میشود، شناسایی عوامل خطا و ارائه راهحلهایی در جهت کاستن از آنها، میتواند نتایج به دست آمده از آزمایش را تا حد زیادی بهبود بخشد. این موضوع در قالب دو مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در مقاله اول مهمترین عوامل خطا در آزمایش مودال معرفی شده اند و برخی از عوامل خطا نظیر اثر بارگذاری شتاب سنج، درگیری قطعه و لرزاننده و رفتار غیرخطی مورد بررسی قرار گرفته و به منظور کاستن یا برطرف نمودن آنها راه حلهایی ارائه شده است. در مقاله دوم که مکمل این مقاله است، سایر عوامل خطا در آزمایش مودال نظیر عدم امکان اندازه گیری درجات آزادی چرخشی، عدم دقت در آزمایش چکش، نویز، خطای پردازش سیگنالها و مودهای نزدیک به هم مطرح گردیده و راه حلهایی برای کاستن یا برطرف نمودن آنها ارائه شده است. سپس در ادامه، آزمایش مودال محیطی به عنوان روشی که میتواند مشکلات مربوط به یکی از این منابع خطا یعنی تحریک را در آزمایش مودال برطرف کند مطرح شده است.
https://jvs.isav.ir/article_4548_8922595ffc46becc46d87193418ce4da.pdf
2012-08-22
59
68
آزمایش مودال
شتاب سنج
لرزاننده
رفتار غیرخطی
هدی
سرپرست
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک- طراحی کاربردی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
محمد رضا
آشوری
2
دانشیار گروه مکانیک دانشکده مهندسی، دانشگاه سمنان- آزمایشگاه تحلیل مودال
LEAD_AUTHOR
محمد مهدی
خطیبی
3
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک- طراحی کاربردی، دانشگاه سمنان
AUTHOR