ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل دینامیکی حرکت سوزن ماشین گردباف بر روی بادامک به روش المان محدود
استفاده از نرمافزارهای المان محدود به منظور تحلیل و بررسی مکانیزمهای مختلف یکی از روشهای مرسوم میباشد. در این مقاله برای اولین بار دینامیک حرکت سوزن ماشین گردباف فالمک[i] ساخت کشور سنگاپور بر روی بادامک این ماشین به روش المان محدود مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تغییرات تنش و ارتعاش در پایه و سر سوزن تحلیل گردید. نتایج، حاکی از آن بود که بیشترین دامنهی ارتعاش در پایه و سر سوزن در حرکت به سمت بالای سوزن رخ میدهد. از این رو جهت طراحی بادامک ماشین گردباف باید بر روی قسمت صعود بادامک دقت بیشتری شود. علاوه بر این نتایج نشان میداد که دامنهی ارتعاش سر سوزن در ابتدای حرکت سوزن بیشتر از پایهی سوزن است. از طرفی تغییرات تنش در سر سوزن، بیشتر از پایهی سوزن است و این نیز موجب ایجاد جرک[ii] بیشتر در سر سوزن میشود. به همین دلیل است که شکست در سر سوزن ماشین گردباف بیشتر از پایهی سوزن میباشد. از طرف دیگر بیشترین تنش در سوزن، زمان تغییر مسیر سوزن به سمت پایین رخ میدهد که به منظور کاهش این پدیده پیشنهاد میشود قسمت پایین و بالای بادامک به گونهای طراحی گردد که پایهی سوزن را تحت کنترل خود داشته و از برخورد ناگهانی سوزن به بادامک جلوگیری کند. [i]. Falmac [ii]. Jerk
https://jvs.isav.ir/article_24757_0e3a04ba2e002bbcedf6d93565792f84.pdf
2017-02-19
3
9
ماشین گردباف
سوزن گردباف
المان محدود
ارتعاش
سید بهزاد
عبدالهی
b.abdellahi@tx.iut.ac.ir
1
کارشناسی ارشد مهندسی نساجی-تکنولوژی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
حجازی
hejazi110@cc.iut.ac.ir
2
استادیار دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
[1] Spencer, D. J. “Knitting Technology: A Comprehensive Handbook and Practical Guide.” Vol.16: CRC Press, 2001.
1
[2] Iyer, C., B. W. Mammel, Schäch, and C. Iyer “Circular Knitting: Technology, Process, Structures, Yarns, Quality.” Meisenbach, 1995.
2
[3] Knapton, J. and T.-Y. Lau, "19 The design and dynamics of non-linear cams for use in high-speed weft-knitting machines part i: the theoretical dynamics of non-linear cams."Journal of the Textile Institute, Vol.69, 1978, pp. 161-168.
3
[4] Wray, G., and N. Burns,“21-Dynamic forces in weft-knitting part ii: the effects of the cam-cylinder clearance and the presence of yarn on cam forces." Journal of the Textile Institute, Vol.67, 1976, pp. 156-161.
4
[5] Rule, W. K., and S. Jones, "A revised form for the Johnson–Cook strength model." International Journal of Impact Engineering, Vol.21, 1998, pp. 609-624.
5
[6] Jutras, M. "Improvement of the Characterisation Method of the Johnson-Cook Model." Citeseer, 2008.
6
[7] Wray, G. and N. Burns, "20—Dynamic forces in weft-knitting: part I: a comparison of measured non-knitting cam forces with mathematically predicted values." Journal of the Textile Institute, Vol.67, 1976, pp. 149-155.
7
[8] Wray, G. and N. Burns, "38—Cam-to-Needle impact forces in weft-knitting part xi: the measurement of impact-induced strains in latch needles." Journal of the Textile Institute, Vol.69, 1978, pp. 315-320.
8
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در مسافرین نشسته مترو تهران
بدن ما در تمامی وسایل نقلیه با ارتعاش تمام بدن مواجه است. ارتعاش سبب اختلالات اسکلتی – عضلانی در اندامهایی مانند شانهها، گردن و کمر میشود. در این پژوهش، مواجهه مسافرین در وضعیت نشسته در 11 قطار در خطوط فعال مترو تهران در زمان انجام مطالعه بر اساس روشهای [i]RMS و[ii]VDV استانداردهای BS 6841 و ISO 2631-1 و با دستگاه ارتعاش سنج و آنالیزور SVAN 958 انجام گردیده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که میانگین مقادیر RMS برابر با 1 و مقادیر میانگین VDV در زمان مواجهه حداقل و حداکثر مورد نظر در این مطالعه به ترتیب برابر با 42/6 و 6/9 بود. میانگین سطوح ریسک بهداشتی برآورد شده در این مطالعه بر اساس دو روش RMS و VDV به ترتیب در زمان مواجهه 30 دقیقه در هر دو روش پایین و در مواجهه 150 دقیقهای در هر دو روش در سطح متوسط ریسک بهداشتی و درون ناحیه راهنمای هشدار بهداشتی توسط ISO قرار داشتند.
[i]. Root mean square
[ii]. Vibration Dose Value
https://jvs.isav.ir/article_24766_ac790d02f5481a38424c452841c71a4b.pdf
2017-03-14
10
24
ارتعاش تمام بدن
مواجهه مسافرین
مترو تهران
شتاب موثر
دوز ارتعاش
کیکاوس
ازره
azrah.1365@gmail.com
1
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
LEAD_AUTHOR
علی
خوانین
khavanin@modares.ac.ir
2
گروه بهداشت حرفهای، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
رمضان
میرزایی
rammir277@gmail.com
3
گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت و مرکز ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
AUTHOR
[1] Griffin, M.J., “Handbook of Human Vibration”. Academic Press, London, 1990.
1
[2] “European committee for standardization”. Mechanical vibration- European Directive 2002/44/EC of the European parliament. Guide to good practice on Whole Body Vibration – Non-binding guide to good practice with to implementation of directive 2002/44/EC on the minimum health and safety requirements regarding the exposure of workers to the risks arising from physical agents. (Vibrations). 2003.
2
[3] Nuawi, M. Z., A. R. Ismail, M. Nor, M. M. Rahman, M. M., “Comparative study of whole-body vibration exposure between train and car passengers: a case study in Malaysia”. International Journal of Automotive and Mechanical Engineering (IJAME), Vol.4, 2011, pp. 490-503.
3
[4] Hostens, I., Y. Papaioannou, A. Spaepen, and H. Ramon, “A study of vibration characteristics on a luxury wheelchair and a new prototype wheelchair”. Journal of Sound and Vibration, Vol.266, 2003, p. 9.
4
[5] Johanning, E., P. Landsbergis, S. Fischer, E. Christ, B. Gores, R. Luhrman, “Whole-body vibration and ergonomic study of US railroad locomotives”. Journal of Sound and Vibration, Vol.298, 2006, pp.594–600.
5
[6] Mansfield, N.,” Human Response to Vibration”, CRC PRESS, London, 2005.
6
[7] Ismail, A.R., M.Z. Nuawi, C.W. How, N. F. Kamaruddin, M. J. M. Nor, and N. K. Makhtar, “Whole body vibration exposure to train passenger”. American Journal of Applied Sciences, Vol.7, No.3, 2010, p.8.
7
[8] Manal El Sayed, Shahira Habashy, Mohamed El Adawy, “Evaluation of whole body vibration to cairo subway (metro) passengers”. Global Advanced Research Journal of Engineering, Technology and Innovation, Vol.1, No.7, 2012, p.11.
8
[9] Bovenzi, M., et al., “An epidemiological study of low back pain in professional drivers”. Journal of Sound and Vibration, Vol.298, No.3, 2006, pp. 514-539.
9
[10] Bovenzi, M. and C. Hulshof, “An updated review of epidemiologic studies on the relationship between exposure to whole-body vibration and low back pain” (1986–1997). International archives of occupational and environmental health, Vol.72, No,6, 1999, pp.351-365.
10
[11] Manal El Sayed, Shahira Habashy, Mohamed El Adawy, “Whole-body-vibration measurement and assessment for cairo subway (metro), car and bus passengers”. Development (IJECIERD), Vol.3 No.1, 2013, pp.185-202.
11
[12] Garg, A. and J. Moore, “Epidemiology of low-back pain in industry”. Occupational medicine (Philadelphia, Pa.), Vol.7, No.4, 1991, p.593-608.
12
[13] “International organization for standardization”, 1997. ISO 2631-1, Mechanical vibration and shock—evaluation of human exposure to whole-body vibration—part 1: general requirements. International Organization for Standardization, Switzerland.
13
[14] “British Standards Institution BS 6841”, Measurement and Evaluation of Human Exposure to Whole-Body Mechanical Vibration and Repeated Shock, 1987.
14
[15] Khavanin, A., R. Mirzaei, M. H. Beheshti, Z. Safari, K. Azrah, “Evaluation of health risk caused by whole body vibration exposure”, using ISO 2631-1 and BS 6844 Standards. Journal of Health and Safety at Work, Vol.4, No.3, 2014, p.15.
15
[16] Zhao, X. and C. Schindler, “Evaluation of whole-body vibration exposure experienced by operators of a compact wheel loader according to ISO 2631-1: 1997 and ISO 2631-5: 2004”. International Journal of Industrial Ergonomics, Vol.44, No.6, 2014, pp. 840-850.
16
[17] Smets, M.P., T.R. Eger, and S.G. Grenier, “Whole-Body Vibration Experienced by Haulage Truck Operators in Surface Mining Operations: A Comparison of Various Analysis Methods Utilized in the Prediction of Health Risks”. Applied ergonomics, Vol.41 No.6, 2010, pp. 763-770.
17
[18] Silviu NASTAC, M.P., “Evaluating methods of whole-body-vibration exposure in trains”. The Annals of Dunarea de Jos University of Galati, Fascicle Xiv Mechanichal Engineering, 2010
18
[19] Cooperrider, N.K. and J. Gordon. “Shock and Impact on North American Locomotives Evaluated with ISO 2631 parts 1 and 5. In Proceedings of the First American Conference on Human Vibration (June 5–7, 2006). Morgantown, WV: US Department of Health and Human Services, Public Health Service, Centers for Disease Control and Prevention, National Institute for Occupational Safety and Health, DHHS (NIOSH) Publication. 2006.
19
[20] Khavanin, A. K.A., R. Mirzaei, S.B. Mortazavi, H. Assilian, A. “Solaimanian, application of iso 2631-1 standard for assessment of exposure to whole body vibration and repeated shock in tehran metro drivers”. Journal of Health and Safety at Work, Vol.4, No.2, 2014, p.13.
20
[21] Standardization, I.O.f., ISO 10326-1, Mechanical Vibration -- Laboratory Method for Evaluating Vehicle Seat Vibration -- Part 1: Basic Requirements. 1992.
21
[22] South, T, “Managing Noise and Vibration at Work”, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2004.
22
[23] He, K.-H., “Survey of Whole-body Vibration Exposure at Work of Excavator Operators. 2009.
23
[24] Mansfield, N., P. Holmlund, and R. Lundström, “Comparison of subjective responses to vibration and shock with standard analysis methods and absorbed power”. Journal of Sound and Vibration, Vol.230, No.3, 2000, pp. 477-491.
24
[25] Zhao, X., M. Kremb, and C. Schindler “Assessment of Wheel Loader Vibration on the Riding Comfort According to ISO Standards”. Vehicle System Dynamics, vol.51 no.10, 2013, p. 1548-1567.
25
[26] Narayanamoorthy, R.S., V.H Goel, V.K. Harsha, Khan, S.P., Berg, S.M., “Determination of Activity Comfort in Swedish Passenger Trains”. In Proceedings of 8th World Congress on Railway Research (WCRR 2008). 2008.
26
[27] Alem, N., Application of the new ISO 2631-5 to health hazard assessment of repeated shocks in US army vehicles. Industrial Health, Vol.43, No.3, 2005, pp. 403-412.
27
[28] Eger, T., et al., “Predictions of health risks associated with the operation of load-haul-dump mining vehicles: Part 1—Analysis of whole-body vibration exposure using ISO 2631-1 and ISO-2631-5 standards”. International Journal of Industrial Ergonomics, Vol.38, No.9, 2008, pp.726-738.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر سیم های مستهلک کننده بر ارتعاشات پره های متحرک ردیف آخر توربین بخار نیروگاه رامین اهواز
یکی از مشکلات رایج در صنعت نیروگاهی پیدایش ترک و شکست در پره های ردیف آخر توربین های بخار به دلایلی از جمله دوفازی بودن محیط کاری پره، نیروی گریز از مرکز، برخورد سیال، ارتعاش و نامیزانی می باشد. یکی از عوامل مهم و حایز اهمیت در پره های ردیف آخر توربینهای بخار تنش ایجاد شده ناشی از پدیده تشدید به علت هم فرکانسی چرخش توربین با فرکانسهای ناشی از آنبالانسی به علت شکسته شدن شرود یا سیم های مستهلک کننده می باشد. از آنجا که سیم های مستهلک کننده بیش از پره ها مستعد شکست و بریده شدن قرار میگیرند و بریده شدن سیمهای مستهلک کننده سبب تغییر فرکانس طبیعی پرهها شده که منجر به تشدید در هارمونیکهای عبوری در دور کاری توربین میگردد. در این مقاله به بررسی تاثیرات سیم های مستهلک کننده (Damping Wire) بر رفتار ارتعاشی پره های متحرک ردیف آخر توربین بخار K-300-240 نیروگاه حرارتی رامین اهواز با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود ANSYS پرداخته می شود. با توجه به مدلسازی صورت گرفته و محاسبه فرکانسهای تحریک در شرایط کاری توربین و رسم نمودار کمپل، مشخص شد در شرایط طراحی پره مشکل رزونانسی به وجود نیامده است. با حذف اثر سیمهای مستهلک کننده و رسم نمودار کمپل و پاسخ فرکانسی پره مشخص گردید که پرهها دچار ارتعاش با دامنه بالایی در دور کاری میگردند و از آنجا که نسبت دید منظری بالایی دارند با یکدیگر برخورد خواهند نمود.
https://jvs.isav.ir/article_24761_375940996e095e0579ab27122271a1c0.pdf
2017-03-16
25
34
توربین بخار
پره متحرک
فرکانس طبیعی
نمودار کمپل
تحلیل هارمونیک
بهنوش
سموات
behnoosh.samavat@yahoo.com
1
دانشگاه شهید بهشتی- پردیس عباسپور
AUTHOR
عباس
رهی
a_rahi@sbu.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی- پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور
LEAD_AUTHOR
Lamb, H., and R. V. Southwell, "The Vibration of a Spinning Disc", Proc. Roy. Soc. London, Vol. 99, 1922, pp. 272.
1
Shannon, D.,"Royal AircraftEstablishment", Farnborugh, UK, 1945.
2
Rigger, F., and H. McCaliion, "The natural frequencies of portal frames", Parts 1 and 2, International Journal of Applied Mechanic, Vol.7, 1965, pp. 263-276.
3
Dimitriadis, E. K., "The Vibration of Packeted-Bladed Discs’ Alloys", MSc. Thesis Mechanical Engineering Department, Imperial College, London, 1979.
4
Roemer, M. J., and R. F. Orsagh, "Examination of Successful Modal Analysis Techniques Used for Bladed-disc Assemblies", Impact Technologies, Rochester, New York, 1994.
5
Roemer, M. J., S. H. Hester, and N. F. Rieger, "On-site modal testing of low pressure turbine blade rows", Sound and Vibration Magazine, Vol.171, 1994.
6
Liu, Z. h., N. Dimitri, and V. Mavris, " Creep Life Prediction of Gas Turbine Components under Varying Operating Conditions", ASME Joint Power Generation Conference, June 4-7, New Orleans, Louisiana, USA, 2001.
7
Moffatt, S., and L. He, "Blade Forced Response Prediction for Industrial Gas Turbines", International Gas Turbine & Aeroengine Congress & Exhibition, June 16-19, Atlanta, USA, 2003.
8
Periera, J. C., L. A. M. Torres, and E. Rosa, "A Low Cycle Fatigue Analysis on a Steam Turbine Bladed Disk-case Study", 12th IFToMM World Congress, Besancon, Brazil, June 18-21, 2007.
9
Sanvito, M., E. Pesatori, N. Bachschmid, S. Chatterton, "Analysis of Lp Steam Turbine Blade Vibrations: Experimental Results and Numerical Simulations", 10th International Conference on Vibrations in Rotating Machinery, IMechE London, UK, September 11–13, 2012.
10
Zuccaa, S., D. Di Maiob, D. J. Ewins, "Measuring the performance of underplatform dampers for turbine blades by rotating laser Doppler Vibrometer", Journal of Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.32, 2012, pp. 269–281.
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فرآیند تنش زدایی ارتعاشی، مدهای مختلف آن و مقایسه با تنشگیری حرارتی
تنش باقیمانده تنشی است که بر اثر انجام عملیات خاصی در جسم باقی میماند و در حالیکه جسم تحت هیچ بارگذاری خارجی نیست نیز وجود دارد. چون تنشهای باقیمانده توسط تغییر شکل مومسان غیریکنواخت تولید میشوند، بررسی تنشهای باقیماندهای که در هر فرآیند فلزکاری ایجاد میشوند، اهمیت دارد. مهمترین دلایل بوجود آمدن تنشهای باقیمانده را میتوان از دیدگاه منشاء حرارتی، مکانیکی و تغییر فاز بررسی نمود. برای از بین بردن تنشهای باقیمانده موجود در قطعات میتوان از تنشگیری حرارتی، فشاری، ارتعاشی، سرمایش زیر صفر، چکشکاری، کششی و پیر کردن طبیعی استفاده نمود. متداولترین روش مورد استفاده برای حذف تنشهای باقیمانده، تنشزدایی حرارتی میباشد، اما این روش دارای محدودیتهایی نیز میباشد. روشی که اخیراً مورد توجه محققان قرار گرفته، روش تنشزدایی ارتعاشی است. پارامترهای تاثیرگذار در تنشزدایی ارتعاشی؛ دامنه ارتعاشات، اندازه و گردایان تنش پسماند و تعداد سیکلهای اعمالی میباشد. مهمترین پارامتر تاثیرگذار، دامنه ارتعاش میباشد. هدف تحقیق پیشرو بررسی و مقایسه دو روش تنشزدایی حرارتی و تنشزدایی ارتعاشی و نتیجهگیری از بحث میباشد.
https://jvs.isav.ir/article_24308_4884f698ff84c7831485c2e2eb5f3be6.pdf
2017-02-19
35
50
تنش باقیمانده
فرکانس هارمونیک
تنشزدایی حرارتی
تنشزدایی ارتعاشی
دامنه ارتعاشات
عیسی
خوران
eisakhoran@gmail.com
1
دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
نوید
صفرپور
safarpournavid@yahoo.com
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد
خوران
mokhoran@gmai.com
3
دانشگاه اسفراین
AUTHOR
[1] Budynas, Richard G., Keith J. Nishbeth, Shigley’s Mechanical Engineering Design, 10th Edition: McGraw-Hill, 2015.
1
[2] Hahn, William F., “Vibratory Residual Stress Relief and Modification Sin Metals to Conserve Resources and Prevent Pollution”, Center of Environmental and Energy Research (CEER) 2002.
2
]3[ فرهی، غلامحسین، محمد چمنی، "بررسی تاثیر فرایند تنش زدایی ارتعاشی بر کاهش تنش پسماند در جوش"، دوازدهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید ایران، تهران، انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، 1390.
3
[4] Malaki, Massoud, Hongtao Ding, “A review of ultrasonic peening treatment”, Materials and Design 87, 2015, pp.1072–1086.
4
]5[. غیور، مصطفی، مهدی جعفری، ""تحلیل حذف تنشهای ایجاد شده توسط فرآیندهای ماشینکاری یا جوشکاری به کمک روشهای ارتعاشی"، دوازدهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید ایران، تهران، انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، 1390.
5
[6] Weiss, S., G. S. Baker, R. D. Gupta, "Vibrational Residual Stress Relief in a Plain Carbon Steel Weldment", Americal Welding Socity, 1976.
6
[7] Hiseh, Chih-Chuh, Chien-hong Lai., Weite Wu., "Effect of vibration on microstructures and mechanical properties of 304 stainless steel GTA welds", Metals and Materials International, Vol.19, 2013, pp. 835-844.
7
[8] Wang, Jan-Siang, Chih-chun Hsieh, Chi-Ming Lin., Che-Wei Kuo, Weite Wu, "Texture evolution and residual stress relaxation in a cold-rolled Al-Mg-Si-Cu alloy using vibratory stress relief technique", Metallurgical and Materials Transactions A, Vol.44, 2013, pp.806-818.
8
[9] Shalvandi, M., Y. Hojjat, A. Abdullah, H. Asad, “Influence of ultrasonic stress relief on stainless steel 316 specimens: A comparison with thermal stress relief”, Materials & Design, Vol.46, 2013, pp.713-723.
9
[10] Roa, D., D. Wang, L. Chen, C. Ni, “The effectiveness evaluation of 314L stainless steel vibratory stress relief by dynamic stress”, Internationl Journal of fatigue, Vol.29, 2007, pp.192-196.
10
]11[ پورصفر، امین، حامد برقی کار، عباس امرالهی، احمدرضا شرقی، "بررسی تاثیر تنش زدایی به روش ارتعاشی بر روی نیروهای ماشینکاری در فولادهای ساختمانی St37-2 مورد استفاده در سازه های فولادی"، دوازدهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید ایران، تهران، انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، 1390.
11
[12] Masubuchi, K., D. W. Hopkins, “Analysis of Welded Structures: Residual Stresses, Distortion, and Their Consequences”, Pergamon Press, 1980.
12
]13 [مجدنیا. فرهمند ،"عملیات حرارتی جوشکاری"، انتشارات فرهمند، 1385.
13
]14[ سیف الهی، م.، سیف الهی، ج.، سروری، ص.، ن. حاجی زاده نیازی، "دستورالعمل اجرایی تنش گیری ارتعاشی قطعات صنعتی"، همایش پژوهش های کاربردی در علوم مهندسی، 1392
14
]15[ گلعذار، م. ع.،" عملیات حرارتی فولادها", دانشگاه صنعتی اصفهان
15
]16[ کوکبی، ا. ح.، ب. بیدختی، "تکنولوژی جوشکاری"، انتشارات دانشگاه شریف, جلد دوممتالورژی جوشکاری، 1393
16
[17] Yang. Y, “Understanding of vibration stress relief with computation modeling”, Materials Engineering and Performance, Vol.18, 2009, pp.856-862.
17
[18] Hebel. T., “3 Major problems with thermal stress relief and how to overcome them”, Bonal Tecnologies, Inc., 2008.
18
[19] “AWS D1.1 Structural Welding Code”, 21th Edition, American Welding Society, 2008.
19
[20] Dawson, R., D. G. Moffat. “Vibratory stress relief: A fundamental study of its effectiveness”, Eng. Mater. Technol Vol.102 No.2, 1980, pp.169-176.
20
[21] Jalil, A., Aswan, N., Talib, A., Rahim, A. and Hussein, A.R, “Improvement of mechanical welding properties by using induced harmonic vibration”, Journal of applied science, Vol.11, 2011, pp.348-353.
21
[22] “A Comittee, Code for boilers and pressure Vessles”, chapter 8: American Society of Mechanical Engineering, 2011.
22
]23[ لیپولد. ج.، دامیان کوتکی، "متالورژی جوشکاری و جوش پذیری فولادهای زنگ نزن"،جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 1391.
23
[24] Jafari Mehrabadi, S., M. Azizmoradi, M. M. Emami, “Stress relief and material properties improvement through vibration vs. common thermal method”, Journal of Solid Mechanics, Vol.4, 2012, pp.170-176.
24
[25] “Viberation Stress. Relief”. [Online Wikipedia].
25
[26] Hebel. G, “Vibrational conditioning of metals”, Heat Treating Progress Magazine, 2004.
26
[27] “The Future of Stress Relief is”, Bonal Technologies, Inc., 2008.
27
[28] Walker, C.A., A. J. Waddell, and D. J. Johnston, “Vibratory stress relief—an investigation of the underlying processes”. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part E: Journal of Process Mechanical Engineering, Vol.209, No.1, 1995, pp.51-58.
28
[29] Zhao, X.C, Y. D. Zhang, H. W. Zhang, Q. Wu. “Simulation of vibration stress relief after welding based on FEM”, Acta Metallurgica SinicaVol.21, 2008, pp.289-294.
29
[30] “Summery of Research data using Meta-Lax technology”, Bonal Technologies, Inc., 1998.
30
[31] “Sress Relief Confidence”, Bonal Technologies, Inc., 2012.
31
[32] “Customer’s opinion about using Meta-Lax”, www.Meta-Lax.com, Meta-Lax. [Online].
32
[33] “Meta-Lax for Heat Treaters”, Bonal Technologies, Inc., 2001.
33
]34[ عزیز مرادی، م.، س. جعفری مهر آبادی، ع. نبیزاده، " تنش گیری و بهبود خواص مکانیکی به وسیله ارتعاشات در جوشکاری فولاد معمولی به فولاد زنگ نزن"، دومین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات، سال 1391.
34
]35[ حنایی، س.، م. ماموریان. ح. چترسفید، "کاربرد روش حداقل سازی تولید آنتروپی در کارسختی قطعات جوشکاری شده"، همایش ملی مهندسی مکانیک، 2012.
35
[36] "Meta-Lax for Welding", Bonal Technologies, Inc., 2000.
36
[37] "Meta-Lax for Racing Industry", Bonal Technologies, Inc., 2000.
37
[38] McGoldrick. R.T, Harlod.E Saunders, "Experiments in stress relieving castings and welded structures by vibration", The American Society for Naval Engineers, Vol.55, 1943 pp. 589-609.
38
[39] Sun. M.C, Y.H. Sun, R. K. Wang, "Vibratory stress relieving of welded sheet steels of low alloy high strength steel", Materials Letters, Vol.58, 2004, pp.1396-1399.
39
ORIGINAL_ARTICLE
آیا دیدنِ نغمههای موسیقایی ممکن است؟
این مقاله نخستین مقالهای است که با هدف آشتیدادن موسیقیدانان ایرانی با مفاهیم فیزیکی حاکم بر پدیدههای موسیقایی مینویسم. در این مقاله به یک نغمه یا نت پرداخته میشود. نغمه کوچکترین واحد تشکیلدهندهی یک قطعهی موسیقی است. نغمهی بیشتر سازها نغمههای مرکبی هستند که میتوان آنها را متشکل از نغمههای سادهای بهنام هماهنگها تصور کرد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه بهکمک ریاضیات و فیزیک میشود هماهنگهای یک نغمهی مرکب را دید و از این نمایش تصویری برای مطالعهی دیداری، و نه شنیداری موسیقی استفاده کرد. در این مقاله، تلاش شده است چند اصطلاح فیزیکی پایهای به نامهای بسامد[i]، طولموج، دورهی گردش، حوزهی زمان، حوزهی بسامد، و هماهنگ توضیح داده شود. به نغمهی سادهی یک دیاپازون پرداخته، و نشان داده خواهد شد که اهمیت آن چیست و چگونه میتوان نغمهی مرکب سازهای دیگر را، دستکم در عالم نظر، با ترکیب نغمههای سادهی چند دیاپازون ساخت. مفهوم حوزهی بسامد و هماهنگها روشن، و نشان داده میشود نغمههای مشابه سازهای مختلف چه تفاوتی باهم دارند؛ و بالاخره سه مشخصهی مهم صدا بهنامهای بلندا[ii]، نواک، و شیوش معرفی خواهد شد. [i]. Fundamental بسامدپایه: [ii]. Loudness
https://jvs.isav.ir/article_24762_d38cb81de70720329eee58755e7d36c4.pdf
2017-03-15
51
58
نغمه
بلندا
نواک
شیوش
هماهنگ
ایوب
بنوشی
ayoubbanoushi@yahoo.com
1
سازمان اترژی اتمی ایران
دانشکده سازمان صدا و سیما
LEAD_AUTHOR
[1] فلهچر، نویل اچ.، و راسینگ توماس د.، "فیزیک سازها"، انتشارات دانشکدهی صداوسیما، 1388.
1
[2] Rossing, T. D. The Science of Sound, Addison-Wesley Publishing Company, 1990.
2
[3] Roads C. The Computer Music Tutorial, The MIT Press, 1996.
3
[4] محبتی، مهرناز، "شناسایی الگوی جهتوری ساز نی"، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی صدا، دانشکدهی صداوسیما، 1388.
4
[5] Oppenheim, A. V., et al. "Signals and systems", Prentice-Hall, 1997.
5
ORIGINAL_ARTICLE
اندازه گیری مدول یانگ به روش فراصوتی
روشهای مختلفی برای اندازهگیری مدول یانگ[i] وجود دارد. یکی از این روشها، روش فراصوتی است. روش فراصوتی به دلیل دارا بودن مزایایی همچون حساسیت، دقت و سرعت بالا و نداشتن محدودیت از نظر جنس ماده، در تعیین خواص مواد و شناسایی محل و ابعاد عیوب مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است. سرعت امواج فراصوتی طولی و عرضی در یک قطعه استوانهای از جنس St37 اندازهگیری و با توجه به رابطه بین این سرعتها و مدول یانگ، اندازه مدول یانگ محاسبه شده است. مدول یانگ بدست آمده از روش فراصوتی با مدول یانگ حاصل از آزمون کشش مقایسه و تطابق خوبی بین نتایج حاصل از دو روش مشاهده شده است. همچنین منابع خطا در اندازهگیری مدول یانگ به روش فراصوتی شناسایی و عدم قطعیت در اندازهگیری این مدول 0/3 GPa± محاسبه شده است. کوچک بودن این مقدار بیانگر دقت بالای این روش در اندازهگیری مدول یانگ است. [i]. Young module
https://jvs.isav.ir/article_24758_55e0595174a7ec66ddaf6edc390bdded.pdf
2017-03-13
59
66
امواج فراصوتی طولی
امواج فراصوتی عرضی
مدول یانگ
عدم قطعیت
رامین
شعبانی
rshabani@mail.kntu.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
AUTHOR
فرهنگ
هنرور
honarvar@kntu.ac.ir
2
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
LEAD_AUTHOR
[1] Khoury, M., G. E. Tourtollet, A. Schroder, “Contactless measurement of the elastic Young’s modulus of paper by an ultrasonic technique.” Ultrasonics, Vol.37, 1999, pp. 133-139.
1
[2] Levin, V.M., Blank, V.D., Prokhorov, V.M., Soifer, Ja.M. Kobelev, N.P. “Elastic modules of solid C60: measurement and relationship with nanostructure.” Journal of Physics and Chemistry of Solids, Vol.61, 2000, pp. 1017-1024.
2
[3] Nowacki, K., W. Kasprzyk, “The sound velocity in an alloy steel at high temperature conditions.” International Journal of Thermophysics, Vol.31, 2010, pp.103-112.
3
[4] Beer, F. P., E. R. Johnston, J. T. Dewolf, “Mechanics of Materials”, New York: Mc Graw Hill, 2006.
4
[5] The American Society for Testing and Materials. C1198-96: Standard Test Method for Dynamic Young’s Modulus, Shear Modulus, and Poisson’s Ratio for Advanced Ceramics by Sonic Resonance, 2004.
5
[6] Czichos, H., T. Saito, L. Smith, “Handbook of Materials Measurement Methods”, Wurzburg: Springer Science + Business Media, Inc., 2006.
6
[7] Wiecek, T., “A new method for the measurement of static and dynamic Young’s
7
moduli of long fibers.” Composites: Part A, Vol.60, 2014, pp. 1-7.
8
[8] Li, B. N., C. K. Chui, S. H. Ong, “Modeling shear modulus distribution in magnetic resonance elastography with piecewise constant level sets.” Magnetic Resonance Imaging, Vol.30, 2012, pp.390-401.
9
[9] Bray, D. E., R. K. Stanley, “Nondestructive Evaluation: A Tool in Design, Manufacturing, and service”, CRC Press, Inc., 1997.
10
[10] “NASA Measurement Quality Assurance Handbook” – ANNEX 3, 2010.
11
[11] Figliola, R. S., D. E. Beasley, “Theory and Design for Mechanical Measurements”, Hoboken: John Wiley & Sons, Inc., 2011.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک در تحلیل عددی ارتعاشات ناشی از حرکت قطار در حضور ترانشه مانع
لرزشهای ناشی از حرکت قطار ممکن است باعث ناراحتی ساکنین ساختمانهای کنار ریل شود. از طرفی ممکن است سطح لرزشها به اندازهای باشد که آسیبهایی در نازککاری ساختمان و تاسیسات زیر بنایی مشاهده شود. از راهکارهای کاهش لرزشها میتوان به روش ترانشه[i] باز اشاره کرد. با توجه به توسعه روشهای عددی در زمینه ژئوتکنیک و استفاده از مدل رفتاری در مدلسازی های مختلف، در این راستا در تحقیق حاضر با استفاده از سه مدل رفتاری موهر کولمب (MC)، مدل خاک سخت شونده (HS) و مدل خاک سخت شونده با سختی ناشی از کرنشهای کوچک (HSS) به بررسی تاثیر نوع مدل رفتاری بر نتایج شبیهسازی احداث یک ترانشه مانع میپردازیم. بدین منظور بار شبیهسازی شده حرکت قطار بر مدل خاکی در حضور ترانشه مانع به عمق 5 متر و عرض 0.5 متر اعمال شد و تغییر شکلهای بوجود آمده در سطح زمین با ترانشه و بدون حضور ترانشه برای سه مدل رفتاری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج بررسیها، حاکی از اینست که در حالت بدون ترانشه، بیشترین میزان جابجایی حداکثر ذره در مدل MC و کمترین مقدار آن در مدل HSS رخ میدهد. حضور ترانشه در خاک باعث کاهش دامنه لرزشها شده که بیشترین کاهش PPD برای مدل HSS برابر 38 درصد مشاهده شد. در مورد پارامتر PPA حداکثر کاهش در حضور ترانشه متعلق به مدل MC برابر 36 درصد بوده است. حضور ترانشه در خاک موجب تغییر محتوی فرکانسی لرزشها شده به طوری که در فرکانس اصلی برای مدلهای HSS و HS بصورت افزایش دامنه و برای مدل MC کاهش دامنه فرکانس اصلی بوده است. [i]. Trench
https://jvs.isav.ir/article_24764_1a9302a6ba4165ca461ecac3b92e7679.pdf
2017-03-14
67
79
ارتعاشات
حرکت قطار
مدل رفتاری خاک
مدل سخت شونده
کرنش کوچک
علیرضا
اردکانی
a.r.ardakani@gmail.com
1
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
سعادتفر
saadatfarab@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مهندسی عمران/ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
AUTHOR
[1] Bahrekazemi, M., “Train-Induced Ground Vibration and Its Prediction”, Stockholm, 2004.
1
[2] Barkan, D. D., “Dynamics of Bases and Foundations”, McGraw-Hill. 1962.
2
[3] Dominguez, J., J. M. Roesset, “Dynamic Stiffness of Rectangular Foundations”, Research report R78-20 Department of Civil Engineering, MIT. 1978.
3
[4] Woods, R. D., “Screening of Surface Waves by Trenches”, Ph.D Thesis University of Michigan, 1967.
4
[5] Ahmad, S., T. M. Al-Hussaini, K. L. Fishman, "Investigation on active isolation of machine foundations by open trenches," Geot. Eng Vol.122, No.6, 1996, pp.454-461.
5
[6] Adam, M., T. G. Pflanz, G. Schmid, “Two and three dimentional transient responses of half-space under dynamic strip loads and train track loads”, 12 WCEE., Cairo, Egypt - Bochum, Germany-0568. 2000
6
[7] Shrivastavaa, K., Rao Kameswara, “Response of soil media due to impulse loads and isolation using trenches”, Soil Dynamics and Earthquake Engineering, Vol. 22, 2002, pp.695–702.
7
[8] Bennett, A.G., C.J.C. Jones, D. J. Thompson, “A numerical investigation of railway ground vibration mitigation using a trench in a layered soil”, Noise and Vibration Mitigation for Rail Trans. Sys., Vol.118, 2012, pp.315–322.
8
[9] Leshchinsky, B. and H. I. Ling, "Numerical modeling of behavior of railway ballasted structure with geocell confinement", Geotextiles and Geomembranes Vol.36, 2013, pp.33-34.
9
[10] احمدی، م.، ح. هاشم الحسینی، ح. نجاتی، "شبیه سازی بار دینامیک قطار و بررسی تاثیر آن بر لرزش سطح زمین "، فصلنامه حمل و نقل س.2 ، ش. 1، 1389.
10
[11] سعادتفر، ا.، ع. اردکانی" بررسی عددی اثر پارامتر های هندسی ترانشه باز بر کاهش ارتعاشات ناشی از حرکت قطار با استفاده از مدل شبیه سازی بار قطار " فصلنامه اساس، س.17، ش. 40، 1394.
11
[12] ISO 14837-1:2005 “Mechanical Vibration Ground Borne Noise and Vibration Arising from Rail System”, part1: General guidance.
12
[13] Lars, H. “Simulations and analyses of train-induced ground vibrations in finite element models”, Soil Dynamics and Earthquake Engineering, Vol. 23, 2003, p.p.403–413.
13
[14] Nejati, H., M. Ahmadi, M. “Numerical analysis of ground surface vibration induced by underground train movement”, Tunneling and Underground Space Technology, Vol.29, 2012, pp.1-9.
14
[15] Feng, X., X. H. Xia, and J. H. Wang, “The Application of small strain model in excavation”, The National Natural Science Foundation of China, No.50679041, 2009.
15
[16] Vermeer, P. A., T. Schanz, and P. G. Bonnier, “The hardening soil model formulation and verification,” Proceedings of Plaxis Symposium on Beyond 2000 in Computational Geotechnics, Amsterdam, Rotterdam, Balkema, 1999, pp 281– 296.
16
[17] Benz, T., “Small-strain Stiffness of Soils and its Numerical Consequences”, Ph. D. Thesis, Institut fur Geotechnik, Universitat Stuttgart, Germany, 2007
17
[18] Kuhlmeyer R L, J. Lysmer, "Finite element method accuracy for wave propagation problems", Journal of the Soil Mechanics and Foundations Division, (SM5), Vol.99, 1973, pp.421–427.
18
[19] Chopra, A. K., “Dynamics of Structure”, First Edit., New Jersy, Prentice hall. 1995.
19
[20] بازیار, م. و ز قناد، دینامیک خاک, دانشگاه علم و صنعت ایران، 1391.
20
[21] Woods, R., “Dynamic effects of pile installations on adjacent structures”, Washington: NCHRP_Syn_253, 1997.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ملاحظات ناظر بر کاهش تراز نوفه در ساختمان
نوفه محیطی یکی از عمدهترین عواملی است که سبب ناسالم شدن سکونتگاههای بشری و افزایش مخاطرات شغلی بسیاری از انسانها گردیده و کاهش اثرات زیانبار آن، موضوع بسیاری از تحقیقات در سالهای اخیر بوده است. این موارد، اهمیت شناخت راهکارهای کنترل نوفه را آشکار میسازد. نوشتار حاضر، ضمن بررسی روشهای مختلف موجود برای کاهش نوفه، برخی ملاحظات طراحی کمنوفه در ساختمانها را ارائه مینماید. ملاحظات فوقالذکر مشتمل بر دو نوع کلی است؛ یکی ملاحظات جذب صدا که به کاهش نوفه موجود در فضای داخلی ساختمان اختصاص داشته و دیگری ملاحظات عایقسازی صدا که مربوط به کاهش انتقال نوفه از محیط خارج، به داخل ساختمان است. رعایت نمودن توأمان اصول عایقسازی و جذب، دستیابی به تراز نوفه مطلوب را در یک ساختمان میسر مینماید.
https://jvs.isav.ir/article_24763_dfdec9c5434f346d64323b9321113d98.pdf
2017-03-13
80
90
کاهش نوفه
عایقسازی ساختمان
جذب صدا
آکوستیک
احسان
سلکی
e.solki@gmail.com
1
پژوهشکده صوتیات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
احسان
روحی
ehsan-roohi-9111362@yahoo.com
2
پژوهشکده صوتیات
AUTHOR
سعید
خدامی
ebnesina@yandex.com
3
پژوهشکده صوتیات
AUTHOR
[1] Egan, D. M., Architectural Acoustics. J. Ross Publishing, 2007
1
[2] Rossing, T. D., Springer Handbook of Acoustics. Springer, 2007.
2
[3] Cowan, J., Architectural Acoustics Design Guide. McGraw-Hill, 2007.
3
[4] Hopkins, C., Sound Isolation. Butterworth-Heinemann, 2007.
4
[5] Maling, G. C., Technology for Quieter America. The National Academy Press, 2010.
5
[6] Vigran T. E. Building Acoustic. Taylor & Francis, 2008.
6
[7] Cox, T. J. and P. D’Antonio, Acoustic Absorber and Diffusers. Spon Press, 2005.
7
[8] http://www.envirotech-acoustics.com/acoustic-baffles.html.
8
[9] Porges, G., Applied Acoustics.Edward Arnold, 1977.
9
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر تکنیکهای تحلیل سیگنال ارتعاشی جهت تشخیص عیوب در اجزای ماشینآلات صنعتی
در سالیان اخیر تحلیل ارتعاشی به عنوان روشی کارآمد جهت پایش وضعیت ماشینآلات صنعتی معرفی شده است. ماشینآلات دوار در شرایط مختلف اعم از عملکرد سالم یا ناقص، سیگنالهای ارتعاشی معینی را تولید خواهند کرد که با استفاده از تکنیکهای مختلف پردازش میتوان به شرایط کارکرد سیستم پی برد. در صورت بروز نقص در یک سیستم، این سیگنالهای ارتعاشی وضعیت متفاوتی را به خود میگیرند و به منظور تشخیص عیوب و با توجه به شرایط نقص، از روشهای تحلیل سیگنالهای ارتعاشی متفاوتی استفاده میگردد. آشنایی با این روشها به تحلیلگر ارتعاشی کمک خواهد کرد تا هریک از روشها را در زمان و شرایط مناسب خود به کار گیرد تا با شفافیت بیشتر وضعیت عملکرد سیستم را مورد بررسی قرار دهد. در مقاله پیش رو طیف وسیعی از روشهای تحلیل ارتعاشی در سه حوزه زمان، فرکانس و زمان – فرکانس طبقه بندی و معرفی شده است تا خوانندگان از آشنایی لازم بر انواع این تکنیکها برخوردار شوند. روشهای تحلیل ارتعاشی عمدتا بر روی اجزای حساس و کلیدی ماشین آلات از جمله محور دوار، یاتاقانها و چرخدندهها انجام میگیرد. در این مقاله روش تحلیل ارتعاشی مناسب جهت تشخیص عیوبی نظیر ایجاد و رشد ترک در چرخدندهها، عدم تنظیم محور دوار و سایش یاتاقانها که عیوب متداولی هستند، مورد بررسی قرار گرفته است.
https://jvs.isav.ir/article_24765_781a76657fd162ab9218d32e55236797.pdf
2017-03-14
91
106
تحلیل ارتعاشی
پایش وضعیت
تشخیص عیوب
ماشین آلات صنعتی
اجزای دوار
حسام
تراب زاده کاشی
hessamtorabzade@ut.ac.ir
1
دانشجو/ دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محسن
مردانی
mohsenmardani@gmail.com
2
معاونت پژوهشی / پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهس شریف
AUTHOR
[1] E. Mucchi, A. Vecchio, “Acoustical signature analysis of a helicopter cabin in steady-state and run up operational conditions”, Measurement, Vol.43, No.2, Issu.2, 2010, pp.283-293.
1
[2] Falk, H., M. Rudolf, J. Peter, H. Frank, B. Adeline, “Helicopter Interior Noise Reduction by Using Active Gearbox Struts”, 12th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference (27th AIAA Aeroacoustics Conference), Eds.: American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2006.
2
[3] Randall, R. B., “Detection and diagnosis of incipient bearing failure in helicopter gearboxes”, Engineering Failure Analysis, Vol. 11, No. 2, 2004, pp.177-190.
3
[4] McFadden, P. D., J. D. Smith, “Effect of transmission path on measured gear vibration”, Journal of Vibration, Acoustics, Stress, and Reliability in Design, Vol.108, No.3, 1986, pp.377-378.
4
[5] فاتحی, م. , "عیب یابی هوشمند گیربکس هلیکوپتر مبتنی بر آنالیز ارتعاشات", پروژه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان, 1389.
5
[6] McFadden, P. D., “A revised model for the extraction of periodic waveforms by time domain averaging”, Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.1, No.1, 1987, pp.83-95.
6
[7] Li, H., Y. Zhang, H. Zheng, “Application of Hermitian wavelet to crack fault detection in gearbox”, Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.25, No.4, 2011, pp.1353-1363
7
[8] Thompson, J. P., J. W. Quinn, “Fourth specialists meeting on reactor noise a signal processing method for improved loose parts detection and diagnosis”, Progress in Nuclear Energy, Vol.15, 1985, pp.561-568.
8
[9] Igba, J., K. Alemzadeh, C. Durugbo, E. T. Eiriksson, “Analysing RMS and peak values of vibration signals for condition monitoring of wind turbine gearboxes”, Renewable Energy, Vol.91, 2016, pp.90-106.
9
[10] Tandon, N., “A comparison of some vibration parameters for the condition monitoring of rolling element bearings”, Measurement, Vol.12, No.3, 1994, pp.285-289.
10
[11] Fei, S.-w., “Kurtosis forecasting of bearing vibration signal based on the hybrid model of empirical mode decomposition and RVM with artificial bee colony algorithm”, Expert Systems with Applications, Vol.42, No.11, 2015, pp.5011-5018.
11
[12] Goyal, D. B., S. Pabla, “The vibration monitoring methods and signal processing techniques for structural health monitoring: A review”, Archives of Computational Methods in Engineering, 2015, pp.1-10
12
[13] Stewart, R. M., “Some Useful Data Analysis Techniques for Gearbox Diagnostics”, University of Southampton, 1977.
13
[14] Mathew, J., R. J. Alfredson, “The condition monitoring of rolling element bearings using vibration analysis”, Journal of Vibration, Acoustics, Stress, and Reliability in Design, Vol.106, No.3, 1984, pp.447-453.
14
[15] Zakrajsek, J.J., D.P. Townsend, H. J. Decker, “An Analysis of Gear Fault Detection Methods as Applied to Pitting Fatigue Failure Data”, NASA and the US Army Aviation Systems Command, 1993.
15
[16] Martin, H. R., F. Ismail, A. Sakuta, “Algorithms for statistical moment evaluation for machine health monitoring”, Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.6, No.4, 1992, pp.317-327.
16
[17] Cooley, J. W., J. W. Tukey, “an algorithm for the machine calculation of complex fourier series”, Mathematics of Computation, Vol.19, No.90, 1965, pp.297-301.
17
[18] Ben-Daya, M., S. O. Duffuaa, A. Raouf, J. Knezevic, D. Ait-Kadi, “Handbook of Maintenance Management and Engineering”: Springer London, 2009.
18
[19] McFadden, P. D., “Detecting fatigue cracks in gears by amplitude and phase demodulation of the meshing vibration”, Journal of Vibration, Acoustics, Stress, and Reliability in Design, Vol.108, No.2, 1986, pp.165-170.
19
[20] Shiroishi, J., S. L. Y. Li, S. Danyluk, T. Kurfess, “Vibration analysis for Bearing outer race condition diagnostics”, Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences, Vol.21, 1999, pp.484-492.
20
[21] Pattabiraman, T.R, K. Srinivasan, K. Malarmohan, “Assessment of sideband energy ratio technique in detection of wind turbine gear defects”, Case Studies in Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.2, 2015, pp.1-11.
21
[22] Jin, Y., Z.-y. Hao, X. Zheng, “Comparison of different techniques for time-frequency analysis of internal combustion engine vibration signals”, Journal of Zhejiang University SCIENCE A, Vol.12, No.7, 2011, pp.519-531
22
[23] Yan, R., R. X. Gao, “Multi-scale enveloping spectrogram for vibration analysis in bearing defect diagnosis”, Tribology International, Vol.42, No.2, 2009 pp.293-302.
23
[24] Author Eds., “Wavelets: a Tutorial in Theory and Applications”, Academic Press Professional, Inc., 1992.
24
[25] Wang, W. J., “Wavelet Transform in Vibration Analysis for Mechanical Fault Diagnosis”, Shock and Vibration, Vol.3, No.1, 1996.
25
[26] خدایی, م.، م. رفیعیان, "شناسایی عیوب جعبه دنده به کمک آنالیز سیگنال ارتعاشی", پنجمین کنفرانس پایش وضعیت و عیب یابی, 1389.
26
[27] Wang, W., “An evaluation of some emerging techniques for gear fault detection”, Structural Health Monitoring, Vol.2, No.3, 2003, pp.225-242.
27
[28] وک, و.، "ارتعاشات ماشین های صنعتی", انتشارات دانشگاه یزد. 468 صفحه. مترجمین: منصور رفیعیان و حمیدرضا عزیزیان, 1390.
28
[29] Mohammed, Omar, D. M. Rantatalo, J.-O. Aidanpää, U. Kumar, “Vibration signal analysis for gear fault diagnosis with various crack progression scenarios”, Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.41, No.1–2, 2013, pp.176-195
29
[30] Wang, K., “Phase Information at Tooth Mesh Frequency for Gear Crack Diagnosis”, in Proceeding of, 2712-2717.
30
[31] Sukhwan, C., C. J. Li, “Estimation of gear tooth transverse crack size from vibration by fusing selected gear condition indices”, Measurement Science and Technology, Vol.17, No.9, 2006, pp.2395.
31
[32] کاظمی, غ. "آنالیز ارتعاشات و ترایبولوژی", 1387.
32
[33] Girondin, V., H. Morel, J.-P. Cassar, K. M. Pekpe, “Vibration-based fault detection of meshing shafts”, IFAC-PapersOnLine, Vol.48, No.21, 2015, pp.560-565.
33
[34] Mobley, R. K. “Chapter 15 - Failure-Mode Analysis, in: Vibration Fundamentals”, Eds., pp. 138-180, Woburn: Newnes, 1999.
34
[35] Moazen Ahmadi, A. C., Q. Howard, D. Petersen, “The path of rolling elements in defective bearings: Observations, analysis and methods to estimate spall size”, Journal of Sound and Vibration, Vol.366, 2016, pp.277-292.
35
[36] Koulocheris, D., Stathis, A., Atsas, A., “Wear and multiple fault diagnosis on rolling bearings using vibration signal analysis”, International Journal of Engineering Science Invention, Vol.3, No.4, 2014, pp.11-19.
36
[37] Moosavian, A., H. Ahmadi, and A. Tabatabaeefar. "Journal-Bearing Fault Detection Based on Vibration Analysis Using Feature Selection and Classification Techniques." Elixir Control Eng Vol.49, 2012, pp.9690-9693.
37
[38] Sawalhi, N., R. B. Randall, “Vibration response of spalled rolling element bearings: Observations, simulations and signal processing techniques to track the spall size”, Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.25, No.3, 2011, pp.846-870.
38
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل آزردگی صوتی با استفاده از معیارهای کیفیت صدا
صدا به عنوان یک عامل زیانآور در محیطهای کاری میتواند علاوه بر مشکلات جسمی، به لحاظ آسایشی نیز شرایط آزاردهندهای برای افراد ایجاد نماید. بنابراین علاوه بر ارزیابی پارامترهای کمی همچون تراز فشار، شدت و توان صدا، بررسی پارامترهای کیفی صدا در محیطهای کاری نیز کاملا ضروری به نظر میرسد. در این مقاله، مهمترین معیارهای کیفیت صدا یعنی بلندی، تیزی، زبری و قدرت نوسان معرفی شده و روابط هر یک از آنها ارائه شده است. همچنین مدلهای شناخته شده آزردگی صوتی یعنی مدل بیطرفانه، سایکوآکوستیک و سایکوآکوستیک اصلاحشده نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند. از آنجایی که افزایش آسایش صوتی تاثیر بسزایی در افزایش کارآیی افراد دارد لذا پرداختن به مقوله کیفیت صدا علاوه بر کمیت صدا در تحقیقات آتی ضروری به نظر میرسد.
https://jvs.isav.ir/article_24767_ac5e1fc485aa899b6e1fb79a0752a6b5.pdf
2017-03-15
107
116
آزردگی صوتی
سایکوآکوستیک
کیفیت صدا
مجید
لشگری
m-lashgari@araku.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه اراک
LEAD_AUTHOR
[1] Passchier-Vermeer, Willy, and Wim F. Passchier, "Noise exposure and public health", Environmental health perspectives, Vol.108, Suppl.1, 2000, pp.123-131.
1
[2] Freitas, E., Catarina Mendonça, Jorge A. Santos, Carla Murteira, and J. P. Ferreira, "Traffic noise abatement: How different pavements, vehicle speeds and traffic densities affect annoyance levels", Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol.17, No.4, 2012 pp.321-326.
2
[3] Gorai, A. K., and A. K. Pal, "Noise and its effect on human being--a review". Journal of environmental science & engineering, Vol.48, No.4, 2006, pp.253-260.
3
[4] Fujii, Kenji, Junko Atagi, and Yoichi Ando, "Temporal and spatial factors of traffic noise and its annoyance", Journal of Temporal Design in Architecture and the Environment, Vol.2, No.1, 2002, pp.33-41.
4
[5] Allen, P. "Acoustics and psychoacoustics," In R. J. Roeser, M. Valente, & H. Hosford-Dunn (Eds.), Audiology Diagnosis, 1st edition. New York: Thieme Medical Publisher Inc, 2000, pp.153-180.
5
[6] Fastl, Hugo, and Eberhard Zwicker, “Psychoacoustics: Facts and Models”, 3rd ed, Berlin: Springer-Verlage, 2006
6
[7] Nor, Mohd Jailani Mohd, Mohammad Hosseini Fouladi, Hassan Nahvi, and Ahmad Kamal Ariffin, "Index for vehicle acoustical comfort inside a passenger car", Applied Acoustics, Vol.69, No.4, 2008, pp.343-353.
7
[8] Park, Buhm, Jin-Yong Jeon, Sunghoon Choi, and Junhong Park, "Short-term noise annoyance assessment in passenger compartments of high-speed trains under sudden variation", Applied Acoustics, Vol.97, 2015, pp.46-53.
8
[9] Lashgari, Majid, and Ali Maleki, "Evaluation of lawn tractor noise using acoustic and psychoacoustic descriptors", Engineering in Agriculture, Environment and Food, Vol.9, 2015, pp.116-122.
9
[10] Brambilla, Giovanni, Eleonora Carletti, and Francesca Pedrielli, "Perspective of the sound quality approach applied to noise control in earth moving machines", International Journal of Acoustics and Vibration, Vol.6, No.2, 2001, pp.90-96.
10
[11] Han, Hyung-Suk, "Psycho-acoustic evaluation of the indoor noise in cabins of a naval vessel using a back-propagation neural network algorithm", International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering, Vol.4, No.4, 2012, pp.374-385.
11
[12] Janssens, K., A. Vecchio, and H. Van der Auweraer, "Synthesis and sound quality evaluation of exterior and interior aircraft noise", Aerospace Science and Technology, Vol.12, No.1, 2008, pp.114-124.
12
[13] Liu, Hai, Junhong Zhang, Peng Guo, Fengrong Bi, Hanzhengnan Yu, and Guangjian Ni, "Sound quality prediction for engine-radiated noise", Mechanical Systems and Signal Processing, Vol.56, 2015, pp.277-287.
13
[14] Frank, Eric C., D. J. Pickering, and Chris Raglin, "In-vehicle tire sound quality prediction from tire noise data", SAE 2007 Noise and Vibration Conference and Exhibition, 2007.
14
[15] Parizet, Etienne, Erald Guyader, and Valery Nosulenko, "Analysis of car door closing sound quality", Applied Acoustics, Vol.69, No.1, 2008, pp.12-22.
15
[16] Nykänen, Arne, and Anna Sirkka, "Specification of component sound quality applied to automobile power windows", Applied Acoustics, Vol.70, No.6, 2009 pp.813-820.
16
[17] Lemaitre, Guillaume, Patrick Susini, Suzanne Winsberg, Stephen McAdams, and Boris Letinturier, "The sound quality of car horns: a psychoacoustical study of timbre", Acta acustica united with Acustica, Vol.93, No.3, 2007, pp.457-468.
17
[18] Nakasaki, Ryota, Takaharu Ogata, Hiroshi Hasegawa, Yukio Ozeki, Masaharu Onda, and Masao Kasuga, "Sound quality evaluation of air-conditioning sounds in a vehicle using psychoacoustic parameters", Journal of the Acoustical Society of America, Vol.123, No.5, 2008, pp.3807-3812.
18
[19] Cho, Phillip, and Arjun Karavadi, “Sound Quality Target Development Process for Agricultural and Construction Machinery”, No. 1999-01-2820. SAE Technical Paper, 1999.
19
[20] ISO, R. "532 B: Acoustics–Method for Calculating Loudness Level", International Organization for Standardization, Geneva, 1975.
20
[21] Park, Sang-Gil, Jeong-Taek Park, Ki-Won Seo, and Gil-Bong Lee, "Comparison of the Sound Quality Characteristics for the Outdoor Unit according to the Compressor Model", International Compressor Engineering Conference at Purdue, 2012.
21
[22] Zwicker, Eberhard, and Hugo Fastl, “Psychoacoustics: Facts and Methods”, 1st ed., Berlin: Springer-Verlag, 1990.
22
[23] Zwicker, Eberhard, and Hugo Fastl, “Psychoacoustics: Facts and Methods”, 2nd ed., Berlin: Springer-Verlag, 1997.
23
[24] Landström, Ulf, Elisabeth Åkerlund, Anders Kjellberg, and Maria Tesarz, "Exposure levels, tonal components, and noise annoyance in working environments", Environment International Vol.21, No.3, 1995, pp.265-275.
24
[25] Lee, K. H., "Perception of Tones in Machinery Noise and Its Influence on Annoyance", Purdue University, 2006.
25
[26] Di, Guo-Qing, Xing-Wang Chen, Kai Song, Bing Zhou, and Chun-Ming Pei, "Improvement of Zwicker’s psychoacoustic annoyance model aiming at tonal noises", Applied Acoustics, Vol.105, 2016, pp.164-170.
26
[27] Aures, W., "A model for calculating the sensory euphony of various sounds", Acustica, Vol.59, No.2, 1985, pp.130-141.
27
[28] Hastings, Aaron, and Patricia Davies, "An examination of Aures’s model of tonality", International Congress and Exposition on Noise Control Engineering, Dearborn, MI, USA, 2002.
28