%0 Journal Article %T یکپارچه‌سازی طراحی پارامتریک و مهندسی آکوستیک (برای شکل دادن به سالن کنسرت) %J مجله علمی صوت و ارتعاش %I انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران %Z 2383-1839 %A مجیدی, هانیه %A فرشچی, حمیدرضا %A غفاری, عباس %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 7 %N 14 %P 40-56 %! یکپارچه‌سازی طراحی پارامتریک و مهندسی آکوستیک (برای شکل دادن به سالن کنسرت) %K آکوستیک %K سالن کنسرت %K ابزارهای پارامتریک %K گرس هاپر %K بهینه‌سازی صوتی %R %X طراحی معماری بسیاری از سالن‌های اپرا و کنسرت به سرعت در حال تغییر از ترکیب‌های سنتی و بالکن‌ها، به مفاهیم پیچیده سه بعدی[i] است که در این ایده‌های جدید تفکیک عناصر سنتی "صوتی" مثل بالکن‌های جلو آمده، فرم سقف و عناصر تزئینی و ... به عناصر مجزا  قابل تشخیص نیستند. در نتیجه، مرز میان آکوستیک و معماری، باریک‌تر و ناگسستنی‌تر از قبل می‌شود. این پویایی و ارتباط منجر به ایجاد مشکلات در زمینه طراحی می‌شود تا زمانی‌که بررسی "صدا" (با استفاده از کامپیوتر و / یا مدل‌های مقیاسی) طراحی را به سرانجام برساند. در این پژوهش، با ذکر نمونه طراحی محاسباتی- پارامتریک و چند مورد تجزیه و تحلیل آکوستیک در زمان واقعی[ii] (یا نزدیک به زمان واقعی) و ترکیب با ابزارهای طراحی معماری مشخص می‌شود که چگونه هر دو (معمار و مشاور صوتی) می‌توانند روحیه خلاقیت یکدیگر را رو به جلو پیش ببرند. ابزارهای پارامتریک معماری، نظیر گرس هاپر، طراحی را تا حد زیادی تسهیل می‌کند که در آن هم فرایند معماری و هم تجزیه و تحلیل صوتی و بهینه‌سازی به‌طور هم‌زمان پیشرفت می‌کنند. نمونه‌های بررسی شده پروژه‌هایی را با بهینه‌سازی سه بعدی در زمان واقعی ارائه می‌کنند تا یکپارچه‌سازی طراحی پارامتریک و مهندسی آکوستیک را برای یافتن بهترین شکل هندسی سالن کنسرت نشان دهند. [i]. Three Dimensional (3D)  [ii]. Real Time %U https://jvs.isav.ir/article_35018_c7f65abd9ec74d333972e844bba27870.pdf