%0 Journal Article %T بررسی تاثیر سیم های مستهلک کننده بر ارتعاشات پره های متحرک ردیف آخر توربین بخار نیروگاه رامین اهواز %J مجله علمی صوت و ارتعاش %I انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران %Z 2383-1839 %A سموات, بهنوش %A رهی, عباس %D 2017 %\ 03/16/2017 %V 5 %N 10 %P 25-34 %! بررسی تاثیر سیم های مستهلک کننده بر ارتعاشات پره های متحرک ردیف آخر توربین بخار نیروگاه رامین اهواز %K توربین بخار %K پره متحرک %K فرکانس طبیعی %K نمودار کمپل %K تحلیل هارمونیک %R %X یکی از مشکلات رایج در صنعت نیروگاهی پیدایش ترک و شکست در پره های ردیف آخر توربین های بخار به دلایلی از جمله دوفازی بودن محیط کاری پره، نیروی گریز از مرکز، برخورد سیال، ارتعاش و نامیزانی می باشد. یکی از عوامل مهم و حایز اهمیت در پره های ردیف آخر توربین‌های بخار تنش ایجاد شده ناشی از پدیده تشدید به علت هم فرکانسی چرخش توربین با فرکانس‌های ناشی از آنبالانسی به علت شکسته شدن شرود یا سیم های مستهلک کننده می باشد. از آنجا که سیم های مستهلک کننده بیش از پره ها مستعد شکست و بریده شدن قرار می‌گیرند و بریده شدن سیم‌های مستهلک کننده سبب تغییر فرکانس طبیعی پره‌ها شده که منجر به تشدید در هارمونیک‌های عبوری در دور کاری توربین می‌گردد. در این مقاله به بررسی تاثیرات سیم های مستهلک کننده (Damping Wire) بر رفتار ارتعاشی پره های متحرک ردیف آخر توربین بخار K-300-240 نیروگاه حرارتی رامین اهواز با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود ANSYS پرداخته می شود. با توجه به مدلسازی صورت گرفته و محاسبه فرکانس‌های تحریک در شرایط کاری توربین و رسم نمودار کمپل، مشخص شد در شرایط طراحی پره مشکل رزونانسی به وجود نیامده است. با حذف اثر سیم‌های مستهلک کننده و رسم نمودار کمپل و پاسخ فرکانسی پره مشخص گردید که پره‌ها دچار ارتعاش با دامنه بالایی در دور کاری می‌گردند و از آنجا که نسبت دید منظری بالایی دارند با یکدیگر برخورد خواهند نمود. %U https://jvs.isav.ir/article_24761_375940996e095e0579ab27122271a1c0.pdf