per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-02-19
5
10
3
9
24757
تحلیل دینامیکی حرکت سوزن ماشین گردباف بر روی بادامک به روش المان محدود
سید بهزاد عبدالهی
b.abdellahi@tx.iut.ac.ir
1
سید مهدی حجازی
hejazi110@cc.iut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد مهندسی نساجی-تکنولوژی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان
استادیار دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان
استفاده از نرمافزارهای المان محدود به منظور تحلیل و بررسی مکانیزمهای مختلف یکی از روشهای مرسوم میباشد. در این مقاله برای اولین بار دینامیک حرکت سوزن ماشین گردباف فالمک[i] ساخت کشور سنگاپور بر روی بادامک این ماشین به روش المان محدود مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تغییرات تنش و ارتعاش در پایه و سر سوزن تحلیل گردید. نتایج، حاکی از آن بود که بیشترین دامنهی ارتعاش در پایه و سر سوزن در حرکت به سمت بالای سوزن رخ میدهد. از این رو جهت طراحی بادامک ماشین گردباف باید بر روی قسمت صعود بادامک دقت بیشتری شود. علاوه بر این نتایج نشان میداد که دامنهی ارتعاش سر سوزن در ابتدای حرکت سوزن بیشتر از پایهی سوزن است. از طرفی تغییرات تنش در سر سوزن، بیشتر از پایهی سوزن است و این نیز موجب ایجاد جرک[ii] بیشتر در سر سوزن میشود. به همین دلیل است که شکست در سر سوزن ماشین گردباف بیشتر از پایهی سوزن میباشد. از طرف دیگر بیشترین تنش در سوزن، زمان تغییر مسیر سوزن به سمت پایین رخ میدهد که به منظور کاهش این پدیده پیشنهاد میشود قسمت پایین و بالای بادامک به گونهای طراحی گردد که پایهی سوزن را تحت کنترل خود داشته و از برخورد ناگهانی سوزن به بادامک جلوگیری کند. [i]. Falmac [ii]. Jerk
https://jvs.isav.ir/article_24757_0e3a04ba2e002bbcedf6d93565792f84.pdf
ماشین گردباف
سوزن گردباف
المان محدود
ارتعاش
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-14
5
10
10
24
24766
ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در مسافرین نشسته مترو تهران
کیکاوس ازره
azrah.1365@gmail.com
1
علی خوانین
khavanin@modares.ac.ir
2
رمضان میرزایی
rammir277@gmail.com
3
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
گروه بهداشت حرفهای، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت و مرکز ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
بدن ما در تمامی وسایل نقلیه با ارتعاش تمام بدن مواجه است. ارتعاش سبب اختلالات اسکلتی – عضلانی در اندامهایی مانند شانهها، گردن و کمر میشود. در این پژوهش، مواجهه مسافرین در وضعیت نشسته در 11 قطار در خطوط فعال مترو تهران در زمان انجام مطالعه بر اساس روشهای [i]RMS و[ii]VDV استانداردهای BS 6841 و ISO 2631-1 و با دستگاه ارتعاش سنج و آنالیزور SVAN 958 انجام گردیده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که میانگین مقادیر RMS برابر با 1 و مقادیر میانگین VDV در زمان مواجهه حداقل و حداکثر مورد نظر در این مطالعه به ترتیب برابر با 42/6 و 6/9 بود. میانگین سطوح ریسک بهداشتی برآورد شده در این مطالعه بر اساس دو روش RMS و VDV به ترتیب در زمان مواجهه 30 دقیقه در هر دو روش پایین و در مواجهه 150 دقیقهای در هر دو روش در سطح متوسط ریسک بهداشتی و درون ناحیه راهنمای هشدار بهداشتی توسط ISO قرار داشتند.
[i]. Root mean square
[ii]. Vibration Dose Value
https://jvs.isav.ir/article_24766_ac790d02f5481a38424c452841c71a4b.pdf
ارتعاش تمام بدن
مواجهه مسافرین
مترو تهران
شتاب موثر
دوز ارتعاش
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-16
5
10
25
34
24761
بررسی تاثیر سیم های مستهلک کننده بر ارتعاشات پره های متحرک ردیف آخر توربین بخار نیروگاه رامین اهواز
بهنوش سموات
behnoosh.samavat@yahoo.com
1
عباس رهی
a_rahi@sbu.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی- پردیس عباسپور
دانشگاه شهید بهشتی- پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور
یکی از مشکلات رایج در صنعت نیروگاهی پیدایش ترک و شکست در پره های ردیف آخر توربین های بخار به دلایلی از جمله دوفازی بودن محیط کاری پره، نیروی گریز از مرکز، برخورد سیال، ارتعاش و نامیزانی می باشد. یکی از عوامل مهم و حایز اهمیت در پره های ردیف آخر توربینهای بخار تنش ایجاد شده ناشی از پدیده تشدید به علت هم فرکانسی چرخش توربین با فرکانسهای ناشی از آنبالانسی به علت شکسته شدن شرود یا سیم های مستهلک کننده می باشد. از آنجا که سیم های مستهلک کننده بیش از پره ها مستعد شکست و بریده شدن قرار میگیرند و بریده شدن سیمهای مستهلک کننده سبب تغییر فرکانس طبیعی پرهها شده که منجر به تشدید در هارمونیکهای عبوری در دور کاری توربین میگردد. در این مقاله به بررسی تاثیرات سیم های مستهلک کننده (Damping Wire) بر رفتار ارتعاشی پره های متحرک ردیف آخر توربین بخار K-300-240 نیروگاه حرارتی رامین اهواز با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود ANSYS پرداخته می شود. با توجه به مدلسازی صورت گرفته و محاسبه فرکانسهای تحریک در شرایط کاری توربین و رسم نمودار کمپل، مشخص شد در شرایط طراحی پره مشکل رزونانسی به وجود نیامده است. با حذف اثر سیمهای مستهلک کننده و رسم نمودار کمپل و پاسخ فرکانسی پره مشخص گردید که پرهها دچار ارتعاش با دامنه بالایی در دور کاری میگردند و از آنجا که نسبت دید منظری بالایی دارند با یکدیگر برخورد خواهند نمود.
https://jvs.isav.ir/article_24761_375940996e095e0579ab27122271a1c0.pdf
توربین بخار
پره متحرک
فرکانس طبیعی
نمودار کمپل
تحلیل هارمونیک
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-02-19
5
10
35
50
24308
بررسی فرآیند تنش زدایی ارتعاشی، مدهای مختلف آن و مقایسه با تنشگیری حرارتی
عیسی خوران
eisakhoran@gmail.com
1
نوید صفرپور
safarpournavid@yahoo.com
2
محمد خوران
mokhoran@gmai.com
3
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه تهران
دانشگاه اسفراین
تنش باقیمانده تنشی است که بر اثر انجام عملیات خاصی در جسم باقی میماند و در حالیکه جسم تحت هیچ بارگذاری خارجی نیست نیز وجود دارد. چون تنشهای باقیمانده توسط تغییر شکل مومسان غیریکنواخت تولید میشوند، بررسی تنشهای باقیماندهای که در هر فرآیند فلزکاری ایجاد میشوند، اهمیت دارد. مهمترین دلایل بوجود آمدن تنشهای باقیمانده را میتوان از دیدگاه منشاء حرارتی، مکانیکی و تغییر فاز بررسی نمود. برای از بین بردن تنشهای باقیمانده موجود در قطعات میتوان از تنشگیری حرارتی، فشاری، ارتعاشی، سرمایش زیر صفر، چکشکاری، کششی و پیر کردن طبیعی استفاده نمود. متداولترین روش مورد استفاده برای حذف تنشهای باقیمانده، تنشزدایی حرارتی میباشد، اما این روش دارای محدودیتهایی نیز میباشد. روشی که اخیراً مورد توجه محققان قرار گرفته، روش تنشزدایی ارتعاشی است. پارامترهای تاثیرگذار در تنشزدایی ارتعاشی؛ دامنه ارتعاشات، اندازه و گردایان تنش پسماند و تعداد سیکلهای اعمالی میباشد. مهمترین پارامتر تاثیرگذار، دامنه ارتعاش میباشد. هدف تحقیق پیشرو بررسی و مقایسه دو روش تنشزدایی حرارتی و تنشزدایی ارتعاشی و نتیجهگیری از بحث میباشد.
https://jvs.isav.ir/article_24308_4884f698ff84c7831485c2e2eb5f3be6.pdf
تنش باقیمانده
فرکانس هارمونیک
تنشزدایی حرارتی
تنشزدایی ارتعاشی
دامنه ارتعاشات
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-15
5
10
51
58
24762
آیا دیدنِ نغمههای موسیقایی ممکن است؟
ایوب بنوشی
ayoubbanoushi@yahoo.com
1
سازمان اترژی اتمی ایران
دانشکده سازمان صدا و سیما
این مقاله نخستین مقالهای است که با هدف آشتیدادن موسیقیدانان ایرانی با مفاهیم فیزیکی حاکم بر پدیدههای موسیقایی مینویسم. در این مقاله به یک نغمه یا نت پرداخته میشود. نغمه کوچکترین واحد تشکیلدهندهی یک قطعهی موسیقی است. نغمهی بیشتر سازها نغمههای مرکبی هستند که میتوان آنها را متشکل از نغمههای سادهای بهنام هماهنگها تصور کرد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه بهکمک ریاضیات و فیزیک میشود هماهنگهای یک نغمهی مرکب را دید و از این نمایش تصویری برای مطالعهی دیداری، و نه شنیداری موسیقی استفاده کرد. در این مقاله، تلاش شده است چند اصطلاح فیزیکی پایهای به نامهای بسامد[i]، طولموج، دورهی گردش، حوزهی زمان، حوزهی بسامد، و هماهنگ توضیح داده شود. به نغمهی سادهی یک دیاپازون پرداخته، و نشان داده خواهد شد که اهمیت آن چیست و چگونه میتوان نغمهی مرکب سازهای دیگر را، دستکم در عالم نظر، با ترکیب نغمههای سادهی چند دیاپازون ساخت. مفهوم حوزهی بسامد و هماهنگها روشن، و نشان داده میشود نغمههای مشابه سازهای مختلف چه تفاوتی باهم دارند؛ و بالاخره سه مشخصهی مهم صدا بهنامهای بلندا[ii]، نواک، و شیوش معرفی خواهد شد. [i]. Fundamental بسامدپایه: [ii]. Loudness
https://jvs.isav.ir/article_24762_d38cb81de70720329eee58755e7d36c4.pdf
نغمه
بلندا
نواک
شیوش
هماهنگ
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-13
5
10
59
66
24758
اندازه گیری مدول یانگ به روش فراصوتی
رامین شعبانی
rshabani@mail.kntu.ac.ir
1
فرهنگ هنرور
honarvar@kntu.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
روشهای مختلفی برای اندازهگیری مدول یانگ[i] وجود دارد. یکی از این روشها، روش فراصوتی است. روش فراصوتی به دلیل دارا بودن مزایایی همچون حساسیت، دقت و سرعت بالا و نداشتن محدودیت از نظر جنس ماده، در تعیین خواص مواد و شناسایی محل و ابعاد عیوب مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است. سرعت امواج فراصوتی طولی و عرضی در یک قطعه استوانهای از جنس St37 اندازهگیری و با توجه به رابطه بین این سرعتها و مدول یانگ، اندازه مدول یانگ محاسبه شده است. مدول یانگ بدست آمده از روش فراصوتی با مدول یانگ حاصل از آزمون کشش مقایسه و تطابق خوبی بین نتایج حاصل از دو روش مشاهده شده است. همچنین منابع خطا در اندازهگیری مدول یانگ به روش فراصوتی شناسایی و عدم قطعیت در اندازهگیری این مدول 0/3 GPa± محاسبه شده است. کوچک بودن این مقدار بیانگر دقت بالای این روش در اندازهگیری مدول یانگ است. [i]. Young module
https://jvs.isav.ir/article_24758_55e0595174a7ec66ddaf6edc390bdded.pdf
امواج فراصوتی طولی
امواج فراصوتی عرضی
مدول یانگ
عدم قطعیت
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-14
5
10
67
79
24764
بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک در تحلیل عددی ارتعاشات ناشی از حرکت قطار در حضور ترانشه مانع
علیرضا اردکانی
a.r.ardakani@gmail.com
1
ابراهیم سعادتفر
saadatfarab@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
کارشناس ارشد مهندسی عمران/ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
لرزشهای ناشی از حرکت قطار ممکن است باعث ناراحتی ساکنین ساختمانهای کنار ریل شود. از طرفی ممکن است سطح لرزشها به اندازهای باشد که آسیبهایی در نازککاری ساختمان و تاسیسات زیر بنایی مشاهده شود. از راهکارهای کاهش لرزشها میتوان به روش ترانشه[i] باز اشاره کرد. با توجه به توسعه روشهای عددی در زمینه ژئوتکنیک و استفاده از مدل رفتاری در مدلسازی های مختلف، در این راستا در تحقیق حاضر با استفاده از سه مدل رفتاری موهر کولمب (MC)، مدل خاک سخت شونده (HS) و مدل خاک سخت شونده با سختی ناشی از کرنشهای کوچک (HSS) به بررسی تاثیر نوع مدل رفتاری بر نتایج شبیهسازی احداث یک ترانشه مانع میپردازیم. بدین منظور بار شبیهسازی شده حرکت قطار بر مدل خاکی در حضور ترانشه مانع به عمق 5 متر و عرض 0.5 متر اعمال شد و تغییر شکلهای بوجود آمده در سطح زمین با ترانشه و بدون حضور ترانشه برای سه مدل رفتاری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج بررسیها، حاکی از اینست که در حالت بدون ترانشه، بیشترین میزان جابجایی حداکثر ذره در مدل MC و کمترین مقدار آن در مدل HSS رخ میدهد. حضور ترانشه در خاک باعث کاهش دامنه لرزشها شده که بیشترین کاهش PPD برای مدل HSS برابر 38 درصد مشاهده شد. در مورد پارامتر PPA حداکثر کاهش در حضور ترانشه متعلق به مدل MC برابر 36 درصد بوده است. حضور ترانشه در خاک موجب تغییر محتوی فرکانسی لرزشها شده به طوری که در فرکانس اصلی برای مدلهای HSS و HS بصورت افزایش دامنه و برای مدل MC کاهش دامنه فرکانس اصلی بوده است. [i]. Trench
https://jvs.isav.ir/article_24764_1a9302a6ba4165ca461ecac3b92e7679.pdf
ارتعاشات
حرکت قطار
مدل رفتاری خاک
مدل سخت شونده
کرنش کوچک
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-13
5
10
80
90
24763
بررسی ملاحظات ناظر بر کاهش تراز نوفه در ساختمان
احسان سلکی
e.solki@gmail.com
1
احسان روحی
ehsan-roohi-9111362@yahoo.com
2
سعید خدامی
ebnesina@yandex.com
3
پژوهشکده صوتیات، تهران، ایران
پژوهشکده صوتیات
پژوهشکده صوتیات
نوفه محیطی یکی از عمدهترین عواملی است که سبب ناسالم شدن سکونتگاههای بشری و افزایش مخاطرات شغلی بسیاری از انسانها گردیده و کاهش اثرات زیانبار آن، موضوع بسیاری از تحقیقات در سالهای اخیر بوده است. این موارد، اهمیت شناخت راهکارهای کنترل نوفه را آشکار میسازد. نوشتار حاضر، ضمن بررسی روشهای مختلف موجود برای کاهش نوفه، برخی ملاحظات طراحی کمنوفه در ساختمانها را ارائه مینماید. ملاحظات فوقالذکر مشتمل بر دو نوع کلی است؛ یکی ملاحظات جذب صدا که به کاهش نوفه موجود در فضای داخلی ساختمان اختصاص داشته و دیگری ملاحظات عایقسازی صدا که مربوط به کاهش انتقال نوفه از محیط خارج، به داخل ساختمان است. رعایت نمودن توأمان اصول عایقسازی و جذب، دستیابی به تراز نوفه مطلوب را در یک ساختمان میسر مینماید.
https://jvs.isav.ir/article_24763_dfdec9c5434f346d64323b9321113d98.pdf
کاهش نوفه
عایقسازی ساختمان
جذب صدا
آکوستیک
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-14
5
10
91
106
24765
مروری بر تکنیکهای تحلیل سیگنال ارتعاشی جهت تشخیص عیوب در اجزای ماشینآلات صنعتی
حسام تراب زاده کاشی
hessamtorabzade@ut.ac.ir
1
محسن مردانی
mohsenmardani@gmail.com
2
دانشجو/ دانشگاه تهران
معاونت پژوهشی / پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهس شریف
در سالیان اخیر تحلیل ارتعاشی به عنوان روشی کارآمد جهت پایش وضعیت ماشینآلات صنعتی معرفی شده است. ماشینآلات دوار در شرایط مختلف اعم از عملکرد سالم یا ناقص، سیگنالهای ارتعاشی معینی را تولید خواهند کرد که با استفاده از تکنیکهای مختلف پردازش میتوان به شرایط کارکرد سیستم پی برد. در صورت بروز نقص در یک سیستم، این سیگنالهای ارتعاشی وضعیت متفاوتی را به خود میگیرند و به منظور تشخیص عیوب و با توجه به شرایط نقص، از روشهای تحلیل سیگنالهای ارتعاشی متفاوتی استفاده میگردد. آشنایی با این روشها به تحلیلگر ارتعاشی کمک خواهد کرد تا هریک از روشها را در زمان و شرایط مناسب خود به کار گیرد تا با شفافیت بیشتر وضعیت عملکرد سیستم را مورد بررسی قرار دهد. در مقاله پیش رو طیف وسیعی از روشهای تحلیل ارتعاشی در سه حوزه زمان، فرکانس و زمان – فرکانس طبقه بندی و معرفی شده است تا خوانندگان از آشنایی لازم بر انواع این تکنیکها برخوردار شوند. روشهای تحلیل ارتعاشی عمدتا بر روی اجزای حساس و کلیدی ماشین آلات از جمله محور دوار، یاتاقانها و چرخدندهها انجام میگیرد. در این مقاله روش تحلیل ارتعاشی مناسب جهت تشخیص عیوبی نظیر ایجاد و رشد ترک در چرخدندهها، عدم تنظیم محور دوار و سایش یاتاقانها که عیوب متداولی هستند، مورد بررسی قرار گرفته است.
https://jvs.isav.ir/article_24765_781a76657fd162ab9218d32e55236797.pdf
تحلیل ارتعاشی
پایش وضعیت
تشخیص عیوب
ماشین آلات صنعتی
اجزای دوار
per
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
مجله علمی صوت و ارتعاش
2383-1839
2345-623X
2017-03-15
5
10
107
116
24767
تحلیل آزردگی صوتی با استفاده از معیارهای کیفیت صدا
مجید لشگری
m-lashgari@araku.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه اراک
صدا به عنوان یک عامل زیانآور در محیطهای کاری میتواند علاوه بر مشکلات جسمی، به لحاظ آسایشی نیز شرایط آزاردهندهای برای افراد ایجاد نماید. بنابراین علاوه بر ارزیابی پارامترهای کمی همچون تراز فشار، شدت و توان صدا، بررسی پارامترهای کیفی صدا در محیطهای کاری نیز کاملا ضروری به نظر میرسد. در این مقاله، مهمترین معیارهای کیفیت صدا یعنی بلندی، تیزی، زبری و قدرت نوسان معرفی شده و روابط هر یک از آنها ارائه شده است. همچنین مدلهای شناخته شده آزردگی صوتی یعنی مدل بیطرفانه، سایکوآکوستیک و سایکوآکوستیک اصلاحشده نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند. از آنجایی که افزایش آسایش صوتی تاثیر بسزایی در افزایش کارآیی افراد دارد لذا پرداختن به مقوله کیفیت صدا علاوه بر کمیت صدا در تحقیقات آتی ضروری به نظر میرسد.
https://jvs.isav.ir/article_24767_ac5e1fc485aa899b6e1fb79a0752a6b5.pdf
آزردگی صوتی
سایکوآکوستیک
کیفیت صدا