@article { author = {آذرافزا, رضا and قدیمی, مجید and هرسینی, ایرج}, title = {Numerical and experimental study of the effect of inter-layer separation in curved composite plates on vibration properties}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {3-17}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه عددی و آزمایشگاهی اثر جدایش بین لایه ای در صفحات کامپوزیتی انحنادار بر خواص ارتعاشی}, abstract_fa = {کامپوزیت‌های لایه‎­ای، موادی با استحکام و با سفتی ویژه بالا هستند که در صنایع مختلف همانند هوافضا، خودروسازی و کشتی­سازی مورد استفاده قرار می­گیرند. این مواد در طی فرایند ساخت و تعمیر و نگهداری، ممکن است دچار عیوب سازه­ای شوند. یکی از مهم‌ترین عیوب سازه­ای، جدایش بین لایه­ای[i] است. ممکن است دامنه عیب مذکور رشد نکند و موجب خرابی کلی سازه نگردد، اما منجر به کاهش خواص استحکامی و سفتی آن خواهند شد و در نتیجه بر روی خواص ارتعاشی آن نیز تأثیر می­گذارند.در مقاله حاضر خواص ارتعاشی پوسته انحنادار کامپوزیتی چند لایه کربن/ اپوکسی و دارای جدایش بین لایه­ای با استفاده از دو روش عددی و آزمایشگاهی بررسی شده است. جهت بررسی رفتار واقعی ارتعاشی، در روش آزمایشگاهی از آنالیز مودال و در روش عددی از نرم­افزارهای تجاری المان محدود، استفاده شده است. با مقایسه نتایج به‌دست آمده از روش تجربی (تست مودال) و روش عددی، تفاوت فرکانس‌های طبیعی و شکل مودهای صفحه سالم و صفحات دارای عیوب مشخص شده و می­توان آنها را از یکدیگر تفکیک نمود. در نهایت تأثیر میزان افزایش ناحیه جدایش بین لایه­ای بر روی فرکانس­های طبیعی یک صفحه انحنادار چهارگوش بررسی شده است. نتایج نشان می­دهد که با افزایش مساحت جدایش، فرکانس­های طبیعی کاهش خواهند یافت.[i]. Delamination}, keywords_fa = {جدایش بین لایه ای,آزمایش مودال,صفحات کامپوزیتی,صفحات انحنادار,فرکانس طبیعی}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37659.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37659_1c80abe15e8d62c24cdce3f89523b0ce.pdf} } @article { author = {یاره یی, شهرام}, title = {Non-destructive inspection and monitoring of metal sheet condition with phased array ultrasound test using ABACUS and wavelets}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {18-28}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازرسی و پایش وضعیت ورق فلزی به صورت غیرمخرب با آزمون فراصوت آرایه فازی به کمک آباکوس و موجک}, abstract_fa = {آزمون­های فراصوتی یکی از روش­های غیرمخرب در پایش سلامت و تشخیص عیوب است که به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی، به صورت وسیع در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. به مرور زمان و با توسعه تجهیزات و ابزار­های در دسترس امکان انجام آزمون­های فراصوت با استفاده از پروب­های چند المانی فراهم شد. آزمون فراصوت آرایه فازی روش پیشرفته آزمون فراصوت است. استفاده از ابزارهای طراحی و پردازش برای آزمون­های فراصوتی در مدل‌سازی آزمون و تفسیر نتایج مؤثر و مفید است. در این مقاله به منظور بررسی کارآیی آزمون فراصوتی آرایه فازی در عیب­یابی به کمک نرم افزار المان محدود آباکوس و ابزار پردازش سیگنال موجک، آزمون فراصوتی آرایه فازی برای پایش و عیب­یابی دو نمونه ورق سالم و معیوب آلومینیومی مدل می­شود. درستی نتایج با توجه به درصد خطای برآورد مکان عیب و لبه­ی ورق به‌دست آمد. مدل‌سازی آزمون پیشرفته فراصوتی علاوه‌بر درک مفاهیم آن در طراحی بهینه آزمون نیز کارایی دارد. همچنین استفاده از ابزارهای پردازش سیگنال موجک در تفسیر دقیق نتایج مفید و مؤثر است.}, keywords_fa = {آزمون فراصوت,پروب آرایه فازی,المان محدود,پردازش سیگنال,موجک}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37657.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37657_9eef18916733c8302aa9db2cc63a0bda.pdf} } @article { author = {شادروان, محسن and محمودی, مصطفی and نورشاد, حسین}, title = {Noise reduction technologies of model aircraft with turbofan engine}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {29-43}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فناوری‌های کاهش میزان سروصدای هواپیما نمونه با موتور توربوفن}, abstract_fa = {با گسترش روزافزون صنایع حمل و نقل هوایی (%9/5 در سال) و گسترش جوامع شهری، حاشیه فرودگاه­ها و سطح بالای آلایندگی صوتی هواپیماهای جت، لزوم به­کارگیری فناوری­های نوین به منظور کاهش آلایندگی صوتی را امری اجتناب‌ناپذیر می­سازد. صدای نامطلوب برخاسته از هواپیما را می­توان به دو منبع اصلی موتور و بدنه هواپیما مرتبط دانست. در این پژوهش ابتدا تاریخچه کوتاهی از موتور جت ارائه شده و سپس به معرفی منابع مختلف تولید کننده آلایندگی صوتی در هواپیما، شرایط استاندارد اندازه­گیری شدت صوت و در نهایت فناوری­های کاهش‌دهنده آلایندگی صوتی در موتور هواپیما به عنوان یکی از منابع مهم تولید آلایندگی صوتی پرداخته شده است. از جمله فناوری­های بررسی شده در این تحقیق می­توان به افزایش نسبت کنارگذری موتور از 6 به 14 و کاهش dB8 از سر و صدا مؤثر دریافتی از موتور در اثر آن، فناوری استفاده از نازل شورن و کاهش حدود dB5 سر و صدا و تغییر محل فرکانس ماکزیمم سر و صدا اشاره کرد. همچنین استفاده از فناوری آکوستیک لاینر در فرکانس و امپدانس صوتی مشخص به میزان dB4 سر و صدا ایجاد شده را کاهش می­دهد.}, keywords_fa = {موتور توربوفن,کاهش سروصدا,فن موتور,هسته موتور,بدنه هواپیما}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37661.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37661_7a5768532c8ff34977cae74f5eecaa70.pdf} } @article { author = {حسینی, هیربد}, title = {Acoustic modifications of concert halls and music studios, using resonator panels}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {44-51}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصلاحات آکوستیکی سالن های کنسرت و استودیو های موسیقی، با استفاده از پنل های تشدیدگر}, abstract_fa = {امروزه با توجه به گسترش موسیقی و نبود سالن‌های استاندارد اجرای زنده در داخل کشور، اصلاحات آکوستیکی و بالانس کردن فرکانس‌های شنیداری در سالن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. از این‌رو می‌توان با ابتکاری خاص،  با کمک جعبه‌های تشدیدگری که از تشدیدگر ساخته شده توسط هرمان لودویگ فرناند فون هلمهولتز، دانشمند و فیزیک‌دان آلمانی الهام گرفته شده، در روند اصلاحات آکوستیکی بهره برد. هدف از ارائه این مقاله، آموزش ساخت پنل‌هایی است که، قادر باشند با جذب انرژی آکوستیکی در اثر تشدید در فرکانس‌های مشخص، به بهبود وضعیت آکوستیکی اتاق و یا سالن کمک کنند. در این مقاله خواهیم آموخت که چگونه هلمهولتز در روند اصلاح آکوستیکی مؤثر واقع می‌شود.}, keywords_fa = {هلمهولتز,ترمیم آکوستیک سالن کنسرت,اصلاح آکوستیک استودیوهای موسیقی}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37664.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37664_4585d70dbaa2db02abeeec892bfa1c24.pdf} } @article { author = {همتی, علی and سپهری, بهمن}, title = {Investigating and rooting the failure of rolling bearings using envelope analysis}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {52-59}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و ریشه یابی خرابی یاتاقان های غلتشی با استفاده از آنالیز انولوپ}, abstract_fa = {چکیدهیاتاقان‌ها اعضاء حامل باری هستند که به صورت گسترده در تجهیزات دوار صنایع نفت و گاز کاربرد دارند لذا از این‌رو، بررسی و پیش‌بینی خرابی این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است. آنالیز ارتعاشات بر پایه آنالیز پاسخ زمانی، طیف فرکانسی، آنالیز فاز، اوربیت و آنالیز انولوپ[i] است. در این تحقیق چگونگی خرابی یاتاقان‌های غلتشی با استفاده از تکنیک انولوپ بررسی شده است. نتایج حاصل از این تحقیق بر پایه بررسی‌های تجربی و همچنین با استفاده از ابزارآلات تخصصی در حوزه تحلیل ارتعاشات هستند. پیش‌بینی خرابی و همچنین ریشه­یابی خرابی نقش مهمی در هزینه تعمیر و نگهداری دارد که در این تحقیق خرابی یاتاقان و دلایل آن مورد بررسی قرار گرفته است. هر یاتاقان با توجه به شرایط هندسی و سختی آن، برای ساعت کارکرد مشخصی طراحی شده است. چنانچه یاتاقان پیش­تر از زمان تعیین شده دچار خرابی شود باید دلایل آن بررسی و در صورت امکان رفع شود. در این مطالعه خرابی زود رس یاتاقان غلتشی به دلیل اعمال بار بیش از حد، بررسی شده است.[i]. Envelope}, keywords_fa = {آنالیز انولوپ,یاتاقان‌های غلتشی,تجهیزات دوار,بار بیش از حد}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37663.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37663_ecdfbd2d67709ac6c54c5fe4561ce196.pdf} } @article { author = {نکوبیدار, حسین and امی, فتح الله and میرمحمدی, علی}, title = {Silencers and their experimental evaluation}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {60-72}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صداخفه‌کن‎ها و ارزیابی تجربی آنها}, abstract_fa = {پیشرفت فن‌آوری‌‌های صنعتی و گسترش آن کاربرد وسیع ماشین‌آلات و تجهیزات را به همراه داشته است. این رشد سریع سبب گردیده تا انسان در زندگی روزمره و شغلی خود هرچه بیشتر تحت تأثیر آشفتگی‌های ناخوشایند آکوستیکی یعنی صدا با شدت‌های مختلف قرار گیرد. صدا یکی از خطرات شغلی و صنعتی به شمار می‌رود و ‎بسیاری از کارکنان بخش صنعت در معرض این عامل زیان‌آور قرار دارند. تشخیص ویژگی‌ها و مشخصات آکوستیکی منبع تولید صدا اولین گام در طراحی تجهیزات کنترل آلودگی صوتی به شمار می‌رود. در روش‌های کاهش وکنترل آلودگی صوتی، کنترل صدا در منبع تولید از کاراترین و مفیدترین روش‌ها به شمار می‌رود. در این پژوهش نحوه عملکرد صداخفه‌کن‌های صنعتی بررسی و سپس با توجه به نتایج تست‌های تجربی بهترین نوع آن انتخاب می‌گردد.}, keywords_fa = {آلودگی صوتی,جذب صدا,صداخفه‎کن,مافلر,انباری}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37662.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37662_44b6ced8fee4ab190d06e97e156d9bbf.pdf} } @article { author = {بحرینی مطلق, مسعود and روزبهانی, رضا and افتخاری, مرتضی and حسن‌لی, سید امیرمحمد}, title = {Survey of acoustic technologies for flow monitoring in rivers}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {73-82}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی فناوری‌های صوتی پایش جریان در رودخانه‌ها}, abstract_fa = {در کشورهای توسعه یافته انواع مختلفی از دستگاه‌های صوتی جهت پایش منابع آب سطحی توسعه یافته است. به‌طورکلی روش‌های به‌کارگیری امواج صوتی به منظور پایش جریان آب در رودخانه‌ها به سه دسته مبتنی بر قانون داپلر، روش زمان طی شده و روش تیکه‌نگاری صوتی تقسیم می‌شوند. دستگاه‌های مبتنی بر قانون داپلر با نام ای‌دی‌سی‌پی عموما به صورت متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرند و نه تنها سرعت و دبی جریان رودخانه را اندازه‌گیری می‌کنند، بلکه نقشه بستر رودخانه را نیز تهیه می‌کنند. اما مهم‌ترین ایراد این روش عدم اندازه‌گیری پیوسته جریان است. دستگاه‌های مبتنی بر زمان طی شده در دو طرف رودخانه به صورت مورب نصب می‌شوند و با ارسال و دریافت امواج صوتی، سرعت جریان را به صورت پیوسته اندازه‌گیری می‌کنند. مهم‌ترین عیب این روش ارسال امواج صوتی در یک راستای مستقیم از عمق رودخانه است. بنابراین برای تخمین سرعت متوسط رودخانه به محاسبات پیچیده و واسنجی دستگاه نیاز است. همچنین یکی از ملزومات استفاده از این روش تهیه نقشه بستر به منظور تخمین دبی رودخانه است. روش سوم، دستگاه‌های تیکه‌نگاری صوتی است که مانند روش زمان طی شده در دو طرف رودخانه به صورت مورب نصب می‌شوند و با ارسال و دریافت امواج صوتی سرعت جریان را به صورت پیوسته اندازه‌گیری می‌کنند. در این روش بر خلاف روش زمان طی شده امواج صوتی در کل عمق آب انتشار می‌یابند و سرعت متوسط جریان در مقطع عرضی بدون نیاز به محاسبات پیچیده و یا واسنجی اندازه‌گیری می‌شود.  ایراد این روش نیز مانند روش زمان طی شده، نیاز به نقشه‌برداری بستر رودخانه است.}, keywords_fa = {پایش رودخانه‌,روش‌های صوتی,قانون داپلر,روش زمان طی‌شده,روش تیکه‌نگاری صوتی}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37660.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37660_ff598b833ea083ce7d9e478bb821c400.pdf} } @article { author = {موسوی, سید علی and مطهری فرد, امید and کفاش میرزا رحیمی, محمود and خارستانی, علی اصغر}, title = {Investigation on the balance methods of air propellers}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {83-101}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی روش‌های بالانس ملخ‌های هوایی}, abstract_fa = {در این مقاله روش­های بالانس ملخ­های دو پره و سه پره هوایی ارائه شده است. به‌طورکلی هدف آشنایی با تئوری، نحوه انجام عملی و روش­های رایج مورد استفاده در زمینه بالانس ملخ هوایی و به‌طور خاص بررسی روش‌های استاتیکی و دینامیکی موجود، جهت بالانس ملخ­ها به خصوص ملخ­های چوبی است. ابتدا به معرفی مقدماتی در مورد بالانس ملخ و توضیحاتی در مورد انواع ملخ، اجزاء رایج ملخ و ... پرداخته­ایم، پس از آن مروری کوتاه بر تئوری­های مقدماتی بالانس داریم و سپس به صورت مرحله به مرحله بالانس استاتیکی ملخ­های 2 و 3 پره توضیح داده شده است. همچنین ابزارهای مورد نیاز جهت بالانس دینامیکی و مراحل استفاده از آنها معرفی شده‌اند.}, keywords_fa = {بالانس استاتیکی,بالانس دینامیکی,ملخ‌ هوایی,نابالانسی استاتیکی,نابالانسی دینامیکی}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37658.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37658_6afbae8ba94d910daf001c8198ac044a.pdf} } @article { author = {امیری, محمدمهدی}, title = {Analytical and experimental study of using Impact-Echo method in measuring the thickness of bidirectional fiber composite sheets}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {102-111}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تحلیلی و تجربی استفاده از روش انعکاس ضربه (Impact-Echo) در اندازه‌گیری ضخامت ورق های کامپوزیت الیافی دو جهته}, abstract_fa = {تاکنون از روش انعکاس ضربه[i] برای اندازه‌گیری و ارزیابی غیرمخرب سازه‌های بتنی و سنگی مانند ساختمان‌ها، پل‌ها و باندهای فرودگاه استفاده شده است، اما در این مقاله برای اولین بار کاربرد این روش در اندازه‌گیری و تعیین ضخامت ورق‌های کامپوزیتی به صورت تحلیلی و تجربی بررسی شده است. سازه‌های کامپوزیتی دارای کاربری گسترده‌ای در صنایع مختلف هستند و نیاز به بازرسی و اندازه‌گیری ضخامت آنها همواره احساس می‌شود. این روش می‌تواند ضخامت قطعات کامپوزیتی را سریع و حتی در مواردی که دسترسی به یک سمت قطعه وجود دارد، تعیین کند. برای این منظور ورق‌های کامپوزیتی ساخته شده از فیبر شیشه (E-Glass) و اپوکسی بهصورت لایه‌گذاری دستی و با درنظر گرفتن ویژگی‌های ایزوتروپیک در ضخامت‌های مختلف ساخته و به صورت عددی مدل شده‌اند تا اثر ضخامت بر روی نتایج به‌دست آمده مشخص شود. نتایج حاصل از تحلیل فرکانسی امواج و همچنین تحلیل المان محدود حرکت موج با نتایج به‌دست آمده از دستگاه به منظور بررسی دقت، صحت و تکرارپذیری نتایج مقایسه شده­اند. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد بین ضخامت‌های واقعی اندازه‌گیری شده ورق‌ها و ضخامت‌های به‌دست آمده از روش تحلیلی و دستگاه Impact-Echo نزدیکی قابل قبولی وجود دارد و استفاده از این روش در بازرسی قطعات کامپوزیتی امکان‌پذیر بوده و می‌توان بر روی گسترش کاربرد آن در مطالعات آتی به عنوان یک روش آزمون غیرمخرب (NDT) برای قطعات کامپوزیت متمرکز شد.[i]. Impact-Echo}, keywords_fa = {انعکاس ضربه,موج P,ورق کامپوزیت,آزمون غیر مخرب,اندازه‌گیری ضخامت}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37656.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37656_4308f00f606d3fece5b2e0650a6981bd.pdf} } @article { author = {شریفی, مصطفی and عباسی, محمد and گندم زاده, دانیال and سابقی, یگانه}, title = {Investigating the performance of variable frequency and modulated frequency ultrasonic removal devices}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {112-119}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عملکرد دستگاه‌های دورکننده‌ی فراصوتی فرکانس متغیر و فرکانس مدوله شده}, abstract_fa = {حفظ و نگهداری مواد غذایی در انبارهای غلات و سیلوها منوط به عدم نفوذ جانوران موذی و جوندگانی مانند موش‌ها است. لذا به‌کارگیری روشی نوین که بتوان به‌وسیله‌ آن جانوران موذی را بدون آسیب به محیط زیست و با تأثیر دائمی دور نمود، بیش از پیش احساس می‌شود. در این پژوهش استفاده از امواج فراصوتی و تأثیر آن بر دور نمودن این جانوران از چنین محیط‌هایی مورد بررسی قرار گرفته است. در نمونه ارائه شده، دستگاه دارای مکانیزم تغییر فرکانس خودکار بوده و توانایی تولید برد مفید با توان بالاتری را نسبت به نمونه‌های سابق دارا است. نتایج نشان می‌دهد استفاده از امواج فراصوتی سبب دور نمودن موجودات موذی و انواع حشرات می‌گردد. با دستگاه فرکانس متغیر معرفی شده در این مقاله، پس از یک هفته، محل تحت آزمایش تا 80 درصد موجب کاهش حیوانات موذی گردید.}, keywords_fa = {دورکننده فراصوتی,امواج فراصوت,فرکانس متغیر,فرکانس مدوله شده,دفع آفات}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37655.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37655_70b8f21577cf4179315c2575a6bc2af6.pdf} } @article { author = {تقی پور, امیر حسین and موقرنژاد, کامیار and نریمانی, مهسا}, title = {A review of the ultrasonic waves usage in the treatment of agricultural wastewater}, journal = {Journal of Vibration and Sound}, volume = {8}, number = {15}, pages = {120-137}, year = {2019}, publisher = {Iranian Society of Acoustics and Vibration}, issn = {2383-1839}, eissn = {2345-623X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مروری بر استفاده از امواج فراصوت در تصفیه پساب های کشاورزی}, abstract_fa = {هدف اصلی این مطالعه مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه کاربرد امواج فراصوت در زمینه حذف سموم از پساب های کشاورزی می باشد. در سالهای اخیر و به طور خاص در دهه اخیر امواج فراصوت در زمینه های مختلفی به کار رفته است و همچنان کاربردهای جدیدی برای پدیده حباب زایی فراصوتی در حال کشف می باشد. دما و فشار ایجاد شده پس از ترکیدن حباب های ایجاد شده توسط امواج فراصوت به حدی برای دانشمندان جذاب و حتی عجیب بوده است که کاربردهای آن از نظر حوزه حد و مرزی نمی شناسد و در علوم مختلف به کار می رود. در ابتدای این مطالعه به طور خلاصه به مرور برخی از کاربردهای امواج فراصوت در تصفیه آب پرداخته شده است و در ادامه مطالعات انجام شده در زمینه حذف سموم به کمک این امواج به طور دقیق تر مورد بررسی قرار گرفته است. آبکافت مولکول های آب به یون های هیدروژن و هیدروکسید توسط امواج فراصوت زمینه را برای واکنش های بعدی آماده می کند. استفاده از اکسیدکننده های مختلف نظیر هیدروژن پراکسید و فنتون به منظور حذف مولکولهای سموم کشاورزی از آب بارها مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات مرور شده در این تحقیق به وضوح نشان دادند که استفاده از امواج فراصوت نه تنها باعث سرعت بخشیدن به فرآیند حذف سموم می شود، بلکه از سوی دیگر مقدرا اکسید کننده را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.}, keywords_fa = {حباب زایی فراصوتی,سموم کشاورزی,آبکافت,اکسیدکننده}, url = {https://jvs.isav.ir/article_37665.html}, eprint = {https://jvs.isav.ir/article_37665_18840dcc0f5661877d19dc58e1f8268b.pdf} }